Nykomling
Medlem: Oct 2009
Län: Stockholm
Öppna hål i gipsvägg
Hej,
Jag tänkte stuva in en del elektronik i en klädkammare jag har intill vardagsrummet, och dra kabel till utrustning som kommer stå i vardagsrum. T.ex. HDMI till projektor eller receiver (framtida inköp) och 2-3 HDMI/DVI/VGA till TFT-skärmar, USB från två datorer för tangentbord m.m., och eventuellt något mer i ljudväg.
Väggen detta ska gå genom är enkelgips (13mm ser det ut som) på båda sidor, och jag tror bara det är luftspalt innuti, ingen annan isolering. Totalt är det säkert inte mer än 8-10 cm. Helst vill jag inte ha öppet mot insidan av väggen, så det lutar åt att montera någon form av tub.
Vardagsrummet ska tapetseras om, så jag tänkte passa på att göra detta när jag ändå håller på med annan renovering.
Vad är lämplig diameter på ett rör för den sorts sladdar jag vill dra? Jag kan tänka mig att ha 2-3 stycken bredvid varandra för att kunna skilja vissa delar om det blir störningar någonstans.
Har ni också tips på sätt att få det här snyggt? Kanske går det att hitta något enkelt lock att sätta över med borst i kanten för att slippa genomströmning av det mesta av dammet (och för lite ljudisolering om det behövs.)
Lagom höjd på väggen blir nog det samma som för befintliga vägguttag nära golvet.
Edit: Tänk på att det går rör med kablar fram till vägguttaget om du gör hålet nära detta.
Det är bra att tänka på, men i mitt fall ska det inte vara något problem med kablar i väggen här. Vägguttagen sitter på betongväggen i vardagsrummet, och kablarna går via taket till elcentralen i klädkammaren.
Men som man säger, "better safe than sorry". Jag har en regel/metall/el-lednings-hittare modell billig, som verkar fungera hjälpligt på gips i alla fall.