Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholm

Eldosor...

Ska flytta en vägg 30 cm bakåt för att få ett större kök. Väggen innehåller 5 eluttag. Så min fråga är som följer : Hur sätter man in eldosorna i väggen ? Har aldrig gjort det förut, därav frågan. Finns tydligen någon typ av såg som känner av var dosorna sitter bakom väggen, stämmer det ?
    Nej, jag ska inte ominstallera elen själv, vill bara placera ut dosorna på plats och lägga in vp-rören.
    Gjorde det själv när badrummet gjordes om, men då använde jag en sk 'senildosa' för värmegolvstermostaten.
    Nu vill jag använda vanliga dosor som verkar mycket enklare att dra rör vidare ifrån.

Tacksam för svar.

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

Magnetiska "holefinders" men kolla med elektrikern först att det är ok att du drar rör och sätter dosor. Det krävs nämligen behörighet även för detta eftersom rör och dosor utgör det slutliga och kanske viktigaste skyddet för ledarna.

/Kent

3.    länk #3

Magnetiska "holefinders" men kolla med elektrikern först att det är ok att du drar rör och sätter dosor. Det krävs nämligen behörighet även för detta eftersom rör och dosor utgör det slutliga och kanske viktigaste skyddet för ledarna.

/Kent
    Tack för svaret !
    Ja, självklart kollar jag med honom, det var helt ok för badrummet.
    Men hur tusan fäster man dom, det är det jag undrar...

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

Spikas i regelverket. titta på dosorna, där är hål så du spikar dem i "sidled" mot stående reglar.
    VP-rören tror jag han uppskattar om du fäster med klammer och inte spik och det kan vara bra att du inte gipsar igen innan han kollat på det.

/Kent

5.    länk #5

Spikas i regelverket. titta på dosorna, där är hål så du spikar dem i "sidled" mot stående reglar.
    VP-rören tror jag han uppskattar om du fäster med klammer och inte spik och det kan vara bra att du inte gipsar igen innan han kollat på det.

/Kent
    Tack igen då !
    Klamrar finns så det räcker efter badrums-dragningen och jag kommer självklart att visa honom dragningen, precis som du skriver, innan jag bygger igen helt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen