Hur menar du nu? I ett nybygge menar du? Saken är väl den att mellanbjälklaget håller ihop väggarna när kraften från takstolarna kommer på, så det skulle vara om du har takstolarna på andra hållet, alternativt inte belastar väggarna så mycket, med exempelvis en nockbalk.
Varför skulle du vilja det?
Varför skulle du vilja det?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är säkert möjligt att göra så. Så länge du har en lösning för takstolarna. Men om du ex. har en takonstruktion me en bärande nockbalk så ger ju takbjälkarna sedan bara en vertikal kraft ned på ytterrväggen. Med traditionella takstolar så måste man ha en hanbjälke i botten på takstolen för att hålla ihop den så att den inte trycker ut ytterväggarna (bjälken fyller fler funktioner).
Jag förstår ungefär hur du menar.
Jag kommer att ha fackverk takstolar på på gavlarna dvs där bjälkarna går höger-vänster på "ritgningen"
och där bjälkarna går "upp-ner" så tänkte jag ha en saxtakstol, vi hade tänkt ha ryggåstak på mittendelen av huset.
Skapar saxtakstolar vertikala krafter på bärande innerväggar?
Jag kommer att ha fackverk takstolar på på gavlarna dvs där bjälkarna går höger-vänster på "ritgningen"
och där bjälkarna går "upp-ner" så tänkte jag ha en saxtakstol, vi hade tänkt ha ryggåstak på mittendelen av huset.
Skapar saxtakstolar vertikala krafter på bärande innerväggar?
Klicka här för att svara