Byggahus.se
Jag bor i ett hus med torpargrund från sent 1800-tal (timmer konstruktion).

Påbörjade en större renovering i ~1/3 del av huset under sommaren 2009.
Har hittills bytt ut golvbjälklag och fönster på nedervåningen, varpå innertak inkl. mellanbjälklag nu ska synas innan väggarna får sitt.

Befintligt mellanbjälklag av timmer har dimensionerna ~200x170 med CC ~1100 och en spännvidd på 7m.

Det är en tvåfacks konstruktion, där skiljevägg som bjälklaget vilar mot är placerad ~2,40m från ytterväggen.
Såväl nedervånings innertak samt övervånings golv, består av spåntat plank i varierande bredd ~22mm (behöver väl knappast tillägga att det svajar på övervåningen?)

Tanken var att höja takhöjden på båda planen (då jag har full ståhöjd på vinden).
Jag tänkte behålla befintligt bjälklag som blir synligt från bottenvåning(visade sig dock vara skadat pga tidigare fuktskada).
Nytt innertak på nedervåning (13x120 slät panel) skulle fästas mot stockarna från ovansidan.

För att bära golvet på övervåning och få ljudisolering, var min tanke följande:

I ytterväggarna (längsgående) skulle regel av samma dimension som nytt bjälklag förankras (med fransk träskruv alt. bultas genom stockarna i väggen), detta för att få en plan yta att ansluta nytt bjälklag mot.
Nytt bjälklag skulle därefter förankras i denna regel med balkskor (ankarspik alt ankarskruv).

Hade från början tänkt mig 45x170 med CC-600, men efter att ha följt övriga trådar på forumet, är jag nu osäker på om något annat än 45x220 är att tänka på??
Det känns dock som en rejäl, kanske rent av onödigt överdimensionerad förbättring mot befintlig konstruktion, eller?

Tacksam för tips och råd rörande dimensionering och CC mått!

:confused:

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.