Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Jag resonerar så här, med underlag av det du har berättat om huset. Vilket inte är mycket.
    Det är möjligt att snickarna du har haft där ser mer av konstruktionen och därför drar andra slutsatser. Det är dock inte helt sällan som snickare knackar ner bärande väggar.

Väggarna är väldigt tunna. Detta pekar på att skulle vara icke-bärande innerväggar. Normalt murar man tjockare om man skall bära något. Detta är dock långtifrån säkert. Hur ser samma vägg ut i underliggande lägenheter?

Planlösningen antyder dock att bjälklaget bär längs huset och att väggen tvärs över är bärande. Dvs tegelväggarna som utgör fortsättningen av balk/pelarramen bär upp taket.
    Denna vägg bär då upp halva taket i din lägenhet.
    (Om det är på detta sätt så skall det heller inte ligga någn last på väggen du redan har rivit, så dra inte för stora slutsatser av detta.)

Räknar man lågt (med ett betongbjälklag) så får man: 2,4*0.1*5=1,2 ton/m av bara bjälklaget. Till detta kommer sedan själva taket och snölast. Men det vet man ju inte vart dom lasterna förs ner. Dom kanske går rakt in till betongramen, omöjligt att säga.

Till detta kommer att väggar även har en stabiliserade funktion. Dom hindrar helt enkelt huset från att blåsa omkull. Det är dock mindre troligt att dina tegelväggar arbetar på detta sätt, men det är en möjlighet.

Antingen behöver du inget alls. Eller så behöver du en riktig avväxling. Denna kan vara av trä, stål eller betong. Men om den behövs så är det inget man gissar.
    Lägg pengarna på en byggnadskonstruktör istället för limträbalkar. Det går att få tag på sådana även i semstertider.

2.    länk #17
    Junior medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Stockholm

Jag resonerar så här, med underlag av det du har berättat om huset. Vilket inte är mycket.
    Det är möjligt att snickarna du har haft där ser mer av konstruktionen och därför drar andra slutsatser. Det är dock inte helt sällan som snickare knackar ner bärande väggar.

Väggarna är väldigt tunna. Detta pekar på att skulle vara icke-bärande innerväggar. Normalt murar man tjockare om man skall bära något. Detta är dock långtifrån säkert. Hur ser samma vägg ut i underliggande lägenheter?

Planlösningen antyder dock att bjälklaget bär längs huset och att väggen tvärs över är bärande. Dvs tegelväggarna som utgör fortsättningen av balk/pelarramen bär upp taket.
    Denna vägg bär då upp halva taket i din lägenhet.
    (Om det är på detta sätt så skall det heller inte ligga någn last på väggen du redan har rivit, så dra inte för stora slutsatser av detta.)

Räknar man lågt (med ett betongbjälklag) så får man: 2,4*0.1*5=1,2 ton/m av bara bjälklaget. Till detta kommer sedan själva taket och snölast. Men det vet man ju inte vart dom lasterna förs ner. Dom kanske går rakt in till betongramen, omöjligt att säga.

Till detta kommer att väggar även har en stabiliserade funktion. Dom hindrar helt enkelt huset från att blåsa omkull. Det är dock mindre troligt att dina tegelväggar arbetar på detta sätt, men det är en möjlighet.

Antingen behöver du inget alls. Eller så behöver du en riktig avväxling. Denna kan vara av trä, stål eller betong. Men om den behövs så är det inget man gissar.
    Lägg pengarna på en byggnadskonstruktör istället för limträbalkar. Det går att få tag på sådana även i semstertider.

Fick inte tag på någon konstruktör.
    Bjälklaget ovan min lägenhet är betong. Vanliga takstolar av trä som håller upp yttertaket.

Det blev den gyllende medelvägen. Behöll delar av väggarna samt gjorde avväxling.

Jag lät en bit av väggen som går från yttervägg vara kvar (40 cm). Sedan står givetvis betongpelaren kvar mittemot. Den har måtten 50 * 30 cm. Där emellan blev det en avväxling (bredd ca 210 cm) med limträbalk/pelare (se bild). Dimension limträpelare 90*90 mm, Limträbalk 2*42*180mm = 84*180mm.

Väggen mot hallen läta jag också vara kvar 40 cm. Där gjorde jag avväxling med limträbalk/pelare där ena änden vilar på väggen som jag lät sitta kvar. Dimension limträpelare 90*90 mm, Limträbalk 2*42*180mm = 84*180mm.

Se bilderna nedan: (De svarta markeringarna är befintlig vägg, det röda markerar limträbalk samt limträstolparna).

Vad tycker du?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Färdigt.jpg
Visningar:	64
Storlek:	35.8 KB
ID:	30076  

Senast redigerad av ollesthlm 2009-07-22 22:52

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: skåne

Jag tror fortfarande att det är väldigt liten risk att dessa väggarna är bärande. Känns bara så oerhört onödigt att lägga limträbalkar om det inte behövs. Vad kostade dessa? Borde varit billigare att ta dit en byggnadsingenjör?

Å andra sidan skall inte jag sitta här och skriva vad du ska och inte ska göra

Hoppas det löser sig till det bästa, än så länge ser det ju bra ut.

4.    länk #19
    Junior medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Stockholm

Kanske gjorde detta i onodan, men nu ar det gjort och det kanns battre att vara pa den sakra sidan. Verkar inte vara nagot som helst tryck ovanifran och jag hade sannolikt klarat detta utan avvaxling.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen