Nykomling
Medlem: Jun 2009
Län: Stockholm
Loftsäng med Trappa
Skulle behöva lite råd och tips när jag ska bygga en loftsäng för en 120cm bred säng till sonen på 5år. Skickar med några ruskigt konstnärliga bilder så det är lättare att se
Hade tänkt att regla upp den på väggen och sen bygga en ram med 45x45mm reglar (typ 30cc mellan dom) och sen använda ett ben som blir gjort av en 90x90mm regel.
Sätta upp MDF som en sarg runt den. Höjden under sängen kommer nog att sluta på 160-170cm med ett skrivbord under (250cm total takhöjd). Borde detta hålla och funka? är det nåt som saknas eller nåt annat jag borde tänka på ?
Det andra som jag känner mig väldigt osäker på är trappan jag hade tänkt att bygga på kortsidan som ska funka som både trappa upp till sängen och en bokhylla alt. leksaks hylla.
Vet inte riktigt vilket eller hur tjockt material som man behöver använda för att det ska hålla? gissar på att 18mm limträ är för tunt om man själv ska gå upp där ibland?
Sen funderar jag på trappstegs höjden...med lite enkel matte inser jag att jag måste nästan ha 1.5cm höjd på trappstegen per 1cm djup. vilket känns väldigt fel på något sätt är det nån som har någon bra idé hur man ska göra här.. tex trappstegs höjd/djup eller antal trappsteg jag måste ha eller några andra bra tips?
//En mycket förvirrad men entusiastisk wannabie hobby snickare