Hejsan. Behöver bygga ett litet loft för förvaring av prylar/flyttlådor etc etc, inne i garaget.
Funkar det att använda 120*45 till alla reglarna enligt bilden, med cc60 och en spännvidd över garaget på 3.6m?
Lägger golvspånskivor på 22mm över reglarna och vill kunna lasta upp hyfsat med grejer där (inklusive mig själv krypandes).
Eller behöver jag gå upp i dimension?
Eller är det bra att att fästa skruvförband som en snara runt bjälklaget och fästa uppe i takstolarna som syns i illustrationen?
Nykomling
Medlem: Jun 2007
Län: Västra Götaland
Verkar lite klent, tycker jag. Har inte några program på den dator jag sitter på nu så jag kan inte kolla mer noggrant.
Tänkt såhär: Du skall ha en hel del grejer permanent liggande däruppe i en fuktig miljö. Träet kommer då att "krypa" som det heter på finspråk en hel del och du kommer få en bananformad undersida på reglarna. Ju klenare reglar desto mer banan. För att undvika detta bör du
1. Gå upp i dimension till 45*170, minst.
2. Skruvlimma spånplattan emot reglarna. Du drar en sträng lim på ovansidan regeln, sätter dit skivan och skruvar sedan med säg 4x75 mm spånskiveskriv på c/c 250 längs hela regeln. Här kan ju en skruvdragare vara användbar, såvida du inte är väldigt stark och uthållig...
Bara lite tankar i all enkelhet, någon annan kan ha mer råd.