Nykomling
Medlem: May 2009
Län: Stockholm
Mura valv
Hej!
Jag har tänkt att mura upp en bakugn och ska då göra ett valv för själva eldstadsytan.
Jag har tänkt att göra valvet med hjälp av en masonitskiva som jag böjer till som stöd för tegelstenarna. Nu är min fråga om någon har någon erfarenhet av detta sättet att mura ett valv på. Det får väl räknas som ett "fuskalternativ" i jämförelse med att hugga stenen och passa in stenarna till valvet, men det känns som en enkel och effektiv metod om man inte murat valv tidigare.
Hur gör jag ex. för att ta bort stödskivan (masonitskivan) under tegelstenarna när bruket har brunnit utan att förstöra konstruktionen? Måste det finnas en glipa mellan teglet och skivan man använder som stöd eller kan det vila direkt mot skivan?
det är inget fusk alternativ det är så man gör...den eller de sista i mitten hugger/kapar man till kilar...masoniten måste ju ligga på något för att den ska få stöd tex brädor som är sågade enligt valvets storlek...annars så är det ju bara att låta den sitta kvar tills du ska börja elda...masonit brinner väl och ja stenarna ska ligga direkt mot masoniten annars gör den ju ingen nytta
Forumgud
Medlem: Aug 2006
Län: Norrbotten
Eftersom tråden är två år gammal så tror jag att TS har fått svar på sin frågan någon annanstans. Dessutom så är det hans enda inlägg här på ByggaHus så han är nog inte inloggad så ofta...