Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    ptp
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: uppsala

mura lecablock under en murad skorsten

Hej!

Jag håller på att bygga en sommarstuga och reglar just nu upp golvet. Jag har gjutit en betongplatta som murad vedspis och murstock ska stå på som är ca 2 m2 stor och ungefär 20 cm hög. Eftersom muraren inte kunde komma på ett tag funderar jag på att använda lecablock eller lättbetongblock för att komma upp i nivå med golvreglarna vilka ligger ca 80 cm ovanför betongplattan. Mina frågor är följande:

1. Finns det några hållfasthetsproblem med att lägga dessa (dvs lecablock eller lättbetong) för att sedan mura ovanpå dem?
    2. Kan man borra och fästa en bärlina i dessa material?
    3. Finns det några brand-/värmetekniska problem med konstruktionen?
    4. Vilken av lecablock eller lättbetong är bäst?
    5. Övriga synpunkter?

Är mycket tacksam för svar,

Vh ptp

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004
    Län: Sörmland

1: Jag gjorde på liknande sätt med lecablock, frågade en konstruktör innan och han sa att det var helt ok hållfasthetsmässigt, har ca 8 meter skorsten med fyra kanaler vedspis mm.
    2: Jag gjorde en avsatts och fäste reglarna med vinkelbeslag på en liggande regel (med syllpapp under) istället, tror att det är svårt att fästa balkskor i lecan om du tänkt så.
    3: Det kan ju bli lite köldbrygga när fundamentet kommer genom bjälklaget, jag satte "skumglas" i ett lager i bjälklaget men jag tror inte lecan leder kyla speciellt mycket.
    4: Vet ej, har bara sett lecablock användas.
    5: Putsade/slammade mitt fundament innan vi lade igen blindbotten.

3.    länk #3
    ptp

OK, tack för ditt svar, detta verkar lovande! Jag har lite följdfrågor kopplade till de tidigare:

2. Ja tanken var att fästa balkskor i lecan. Hur fäste du den liggande regeln, borrade i lecan? Varför använde du inte balkskor på den liggande regeln?
    3. Hur menar du? Vad är skumglas?
    5. Gjorde detta även för den del som är under golvet? I så fall vad är denna funktion?

Vh ptp

4.    länk #4

2: Jag ställde reglarna ovanpå den liggande, som en syllplanka, skruvade syllen ovanfrån med plugg i lecan men det var mest för att fixera den i sidled.
    3: Skumglas har samma funktion som cellplast, fick det från min murare som sen murade skorstenen, vet inte var han köper det. Det ska vara lite mer åldersbeständigt än cellplast, men det funkar säkert med vanlig cellplast också. Jag la det i ett skikt (100mm) i bjälklaget för att bryta köldbryggan från grunden.
    5: Slammade delen under blindbotten mest för jag hört någonstans att man kan få myror och annat otrevligt i leca om man inte gör det, det var enkelt gjort, spädde bara ut bruket med mer vatten, men jag vet ärligt inte om det är nödvändigt.

5.    länk #5
    ptp

Hej igen! Tack för alla svar, ska nog dra igång här till kristi himmelsfärd då det är lite långledigt. Hur ska man göra med armering, är detta nödvändigt? Hur ska man i så fall lägga dem?

6.    länk #6

Kan inte tänka mig att det behövs armering.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen