Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: Stockholm

Spännvidd på golvbjälkar.

Jag ska göra en utbyggnad på våran sommarstuga. Utbyggnaden blir 4x5 m. I bjälklaget kommer jag att använda 45x220mm K24 virke. Bjälkarna lägges med 60 c/c. Bjälklaget kommer att vila på gjutna plintar ute i kanterna. Utbyggnaden blir i ett plan. Min fråga är: kan jag ha en spännvidd på 4 meter mellan upplagen eller måste man ha ett upplag i mitten också?

2.    länk #2
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

Om du skruvlimmar golvspån mot dessa golvbjälkar fungerar det. Jag har själv 4,80 spännvidd med 45x220, c/c 600mm, men då var golvspån ett krav. Annars hade behövts c/c 400mm. Vart gränsen går vet jag inte, men förmodar att den ligger runt 3,7-3,8 meter spännvidd utan förstärkande golvspån.

Hur som helst vet en byggnadsingenjör alltid hur du skall göra.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: Stockholm

ok, jag hade tänkt skruva ett massivt spontat furugolv 25X136 direkt på bjälkarna. Borde väl funka lika som golvspånet?

4.    länk #4
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

ok, jag hade tänkt skruva ett massivt spontat furugolv 25X136 direkt på bjälkarna. Borde väl funka lika som golvspånet?
    Nä, det är själva limningen av spånplattan som förstärker konstruktionen.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

Jag har precis lagt golvbjälkar 4,5 m ut. Jag har lagt 190mm c/c 400, Kortlat varje dryga meter. Sedan har jag lagt 2''3 korsat ovanpå. det känns hur stumt som helst.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen