Undrar vad man kallar dessa täckbrickor som ska täcka fula skrivskallar samt var man kan hitta dom?
Kolla på bilden så ser ni.

130200923355A7795.jpg

Är det verkligen brickor då och inte bara skruvhuvudet som ser ut så?

Är de alltså helt släta i toppen?

Annars brukar man väl använda trä- eller plastploppar för att dölja skruvhål på en trappa.

Täckpropp brukar de kallas. Du hittar dom i olika
material och färger i en välsorterad bygghandel. :cool:

Staffans2000
Jag undrar precis som "Bergling" om det är täckbrickor? Svårt att se!
Om "brickorna" inte går att pilla bort är det inga brickor utan skallen på s.k. vagnsbult du ser.

Staffan

Staffans2000
Immobil skrev:
Vagnsbult kan det inte vara, eftersom isf måste TS ha en mutter på andra sidan vangstycket.

Jaha..... och vem säger att han inte har det?

Staffan

Jag, eftersom jag har aldrig sett en trappa med muttrar på insidan av vangstyckena. :rolleyes:

Kallas även täckplugg...

nej det är ingen vagnsbult.
pillade bort en här och tog bild på den. Ser nu att bilden jag tog från början kanske inte har såna.
Se denna bilden istället.

910200925209Pcd2b.jpg

Kan tillägga såhär nästan 4år senare att jag FORTFARANDE inte har hittat denna "brickan/pluggen"!

Har frågat i ett 10tal butiker/bygghandlare. Det har bläddrats i kataloger i timmar.
Lyckades slipa till och återanvända ett gäng men saknar fortfarande ett 40tal "brickor/pluggar".
Huset är från 73 så det borde ju inte vara helt bortglömda saker...

Antagligen nåt special som trapptillverkaren/hustillverkaren/nån beslagsfirma totat ihop.
Försök hitta någon tätpropp, och byt rubbet för att få det lika.

Jag köpte kromade ändproppar till rör när jag skulle täcka hålen i trappräcket. Köpte de hos en butiksinredningsfirma.

TH Nyman på hillebardsgatan i malmö har troligtvis såna hemma

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.