Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: Uppsala

För vekt bjälklag

Hej på er alla!

Jag undar hur göra när bjälklaget för övervåningen är för vekt.

Jag bor i ett gammalt missionshus som jag renoverat under senaste året. Huset har tidigare använts som bl.a. hantverksbutik och de tidigare ägarna har byggt en övervåning för att ha som förråd.

Dock är bjälklaget bara 120*45mm bondsågat virke och allt för vekt för att kunna bygga ordentliga rum på.

Frågan nu är om jag måste riva spån o byta reglar eller om jag kan lägga 95*45 korslagt ovanpå, eller bär inte detta tillräckligt?

Någon som vet?

Ha det gott

Mattias

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna
    Blogginlägg: 1

Har du bra takhöjd nere kan du kanske lägga in ex 95x120 mm bärlinor korsade mot 45x120 i taket . Det kan bli jättesnyggt i taket om dom är råsågade eller bilade. Det kan räcka med några i varje rum

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Men vad är det för spännvidd då?

Om det är någorlunda normal spännvidd så är det nog mer normalt med 45x170 till 45X220, beroende på vilken spännvidd du har.

4.    länk #4

Jag tänker på takhöjden, man vill väl inte gå och bocka hela dagarna

5.    länk #5

Jag har gott om plats på höjden. Ca 5,5 m till nock, takås-tak, så höjden är inga problem. Jag har redan spikat innertaket på nedervåningen.

Jag har alltså onekligen plats att bygga 95mm på höjden, dock undrar jag om bärigheten räcker. Spännvidden som virket ligger nu är totalt 11 m, jag har en limträbalk efter ca 3,5 m som ersatt en tidigare "bärande" vägg samt en I-balk i stål efter ytterligare ca 4 meter, vilket gör den sista biten ca 3,5 meter till motsatt vägg. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Bredden på rummet är ca 8m, så räcker bärigheten med 9555 virke.

Alternativet som jag ser det är att såga upp golvet (spångolv) o lägga 220*45 bredvid de gamla reglarna, har ingen lust att byta dem, de får ligga kvar, vilket givetvis blir ett större projekt.

//

Mattias

6.    länk #6
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Egentligen borde du låta en byggnadsingenjör titta på det där. Om man har byggt golvet med så klena reglar så finns det risk att man inte har dimensionerat varken limträbalk eller stålbalk korrekt heller. Även infästningarna av balkarna kan vara kritisk. Med lite (grov) överslagsräkning så blir det 3 - 4 ton som skall tas upp av varje uppläggspunkt för balkarna.

Men jag kan ge ett exempel från vårt hus. Vi har byggt på en våning på en del av huset. Vi har en stålbalk (HEA 160) 5m lång som går i ena riktningen. Sedan är golvreglarna 45x220 instuckna i balken. så mellanbjälklagets totala tjocklek med balk och allt är 220mm. Den längsta spännvidden för bjälkarna är 4m.

7.    länk #7

Magerget, vad har du för takhöjd i nedervåningen?

8.    länk #8

Takhöjd nedervåning är ca 270 cm

9.    länk #9

Limträbalken ska inte vara några problem, det har jag haft en konstruktör att kolla på, Stålbalken däremot kan jag inte vara helt säker på, kanske bra idé att få dit konstruktören igen....

10.    länk #10

Mitt förslag blir att du lägger in balkar synliga i nedervåningen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen