Hur hitta rätt bänkskiva (till rätt pris)?

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2009-02-16, 20:47
Citera |  #1

Fullvärdig medlem

Medlem: nov 2008
Län: Örebro
Hur hitta rätt bänkskiva (till rätt pris)?

Tjo!

Ska bygga ihop tre ikeahyllor i beståserien med måtten 120x40x38 till en tv/stereomöbel.
Totallängden blir alltså 360 cm och djupet 40. Ovanpå skall en bänkskiva i valnöt (eller något snarlikt i färg) läggas.

Men jag har lite svårt att hitta något i dom måtten. Hur funkar det egentligen? Måste man köpa en bänkskiva med fel mått som sedan kapas till? Blir det snordyrt? Är det mer praktiskt kanske att köpa tre skivor i måtten 120x40? Hittar dock inget i dessa mått heller..

Känner mig helt vilsen.. snickeri är inte min starka sida :p

2009-02-17, 08:27
Citera |  #2

fresves avatar
Senior medlem

Medlem: aug 2005
Län: Jönköping
Ålder: 35 år
På silvan kan du köpa en skiva och få den tillsågad för en billig penning på plats. Det går säkert specialbeställa med ditt mått oxå, men då bir det svindyrt. Antar att det finns fler byggvaruhus än Silvan som erbjuder sågning.

2009-02-17, 14:30
Citera |  #3

_bystrom_s avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: apr 2008
Län: Jämtland
De flesta byggvaruhandlar erbjuder som sagt tillsågning, men en hel skiva i ditt mått kommer, tyvärr, kosta en slant.
Jag gjorde en slags bardisk här hemma av ek-hyllplan från Clas Ohlson, skarvade med lim plugg och slipade ihop dom.
Blev väldigt bra, och till en högst rimlig peng.
Nu var just de hyllplanen bara 30 djupa och 16mm tjocka, så för ditt projekt kanske inte helt rätt.
Men själva idén tycker jag du kan fundera över.
Inte alls svårt om man bara är noggrann.
Annars har ju IKEA köksbänksskivor till humana priser.

2009-02-17, 16:28
Citera |  #4

Fullvärdig medlem

_bystrom_ skrev:
De flesta byggvaruhandlar erbjuder som sagt tillsågning, men en hel skiva i ditt mått kommer, tyvärr, kosta en slant.
Jag gjorde en slags bardisk här hemma av ek-hyllplan från Clas Ohlson, skarvade med lim plugg och slipade ihop dom.
Blev väldigt bra, och till en högst rimlig peng.
Nu var just de hyllplanen bara 30 djupa och 16mm tjocka, så för ditt projekt kanske inte helt rätt.
Men själva idén tycker jag du kan fundera över.
Inte alls svårt om man bara är noggrann.
Annars har ju IKEA köksbänksskivor till humana priser.
Hur skarvade du dom? Hål med träplugg i och ihoppassning? Förstod jag rätt?

2009-02-17, 16:59
Citera |  #5

Junior medlem

Medlem: maj 2008
Län: Bryssel
Hej, Kolla med ett lokalt snickeri det behöver inte bli så dyrt. Jag fick ett pris på 2700 för en 93x 163 cm 30 mm tjock skiva massiv AL helstav

2009-02-17, 18:09
Citera |  #6

Fullvärdig medlem

Tänker lite med plånboken nu.. kikade på IKEA:s bänkskivor och i laminatsortimentet fanns följande i valnötsmönster.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50124098

Kostnad för bänkskiva i 186x62 är fjuttiga 315 kr. Två sådana täcker längdbehovet.
Kommer det se för jävligt ut iom att det är laminat? Måste kika på den i verkligheten innan jag bestämmer mig.

Om jag är inne på tankarna att köpa 186x62 och kapa upp i rätt mått, borde jag istället satsa på skivorna i massivt trä och behandla fram en valnötsnyans i skivan? Vad tror ni? Jag är helt lost..

Senast redigerad av Fraggo 2009-02-17 18:12.

2009-02-17, 19:02
Citera |  #7

_bystrom_s avatar
Fullvärdig medlem

Fraggo skrev:
Hur skarvade du dom? Hål med träplugg i och ihoppassning? Förstod jag rätt?
Yes, köpte såna där pluggmarkörer på Clas Ohlson också.
Borrade hålen i ena skivan, satte i pluggmarkörerna.
Tryckte ihop så det blev avtryck och borrade i den andra.
Blev kalas, och riktigt enkelt.
Gott om lim och bra press någon timme.

Laminat är alltid fult i mina ögon. Golv som bänkskiva.
För det syns så tydligt att det är fejk...
Angånede IKEA så kostar väl väl en massiv 186cm skiva runt 1000-1100 där?
Vad är din budget?

En idé kan ju vara att använda furu och betsa sig till en mörk färg.
Blir kanske inte som valnöt, men mörkare iaf.

2009-02-17, 22:53
Citera |  #8

Fullvärdig medlem

Vi får se hur det blir.. jag var iväg en snabb sväng på IKEA och letade efter bänkskivan för att känna på den och bedöma materialet. Själva mönstret var över förväntan faktiskt, men det är klart att det inte såg helt äkta ut.

Kikade på träbänkskivor på bauhaus också, 2500 och uppåt. Laminatskiva för 1400, fördelen med dessa var att de var i tillräcklig längd så man slipper skarva. Men så som jag ser på saken i dagsläget vill jag egentligen inte spendera flera tusen för en bänkskiva. Har en bekant som jobbar på byggvaruhus som jag ska prata med imorgon för att få råd och eventuellt lite rabatt.

Senast på fredag ska beslutet vara spikat. Det är klart att man alltid vill ha det bästa, men jag är rädd att det finns annat jag borde prioritera i nya kåken än en (för) dyr bänkskiva.. :p

2009-02-19, 18:58
Citera |  #9

Fullvärdig medlem

Det blev en laminatbänkskiva i utseende blockad valnöt. Min kontakt på byggvaruhuset fixade ett bra pris, 3600x400x30, rundade kanter, sågad och klar för en tusenlapp.
Problemet alltså löst!

2009-02-20, 09:33
Citera |  #10

_bystrom_s avatar
Fullvärdig medlem

Grattis!
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons