Sitter med ett litet dilemma när jag precis ska köpa in materialet innan jag kan fortsätta med mitt bygge. Jag bygger en lägenhet i en gammal loge/stall med delar från 1800-talets mitt i stommarna, men då pratar vi endast om stockar som ram så att säga med vanligt plank utvändigt. Ny bygger jag innuti detta och jag låter den gamla konstruktionen vara kvar och den byggs delvis in. Ursprungstanken är att jag använder ekofiber som kan transportera ut viss fukt samt en difföppen konstruktion med Halotex RS10 som underlagstak utan luftspalt (under ett plåttak) och Halotex D50 som ångspärr invändigt. Det svåra är att få tätt där stockarna på vissa ställen går in i mellanväggarna från yttervägg. De går ju inte direkt att temporärt kapa av för att få in ångspärr emellan...

- Räcker det om man tätar omkring dessa så gott det går samt drar in det hela en bit?
- Ska man köra denna difföppna konstruktion i detta fall eller inte?
- Är ekofiber det bästa alternativet med sina hydroskopiska egenskaper?
- Vilka ångbromsar är mest prisvärda inkl alla tillbehör som skarvtejp osv?
- Samma fråga som ovanstående, fast med underlagstaket?
- Kör med utegips längst ut i väggarna som vindskydd. Hur är det i kombination med Ångspärr? Vill ju uppnå en motståndskillnad på ca 5-10 ggr mellan ångspärr och vindspärr/underlagstak....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.