Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västernorrland

Japp, maskinare

Självklart förstår jag att man inte bör dimensionera direkt mot sträckgränsen.
    Även om man bortser från säkerhetsmarginaler så blir ju oftast nedböjningen oacceptapelt stor.

Men de stål du nämner ovan är en kvarleva från stenåldern (*ironi*) och idag tillverkas de flesta balkar i S355J2 (SS2172) eller S355J2+M (2142).
    Oavsett om man är byggare eller maskinare så har detta stål en sträckgräns på 355N/mm2.
    Senast redigerad av Gabbe1 2009-01-17 12:03

2.    länk #17
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Japp, maskinare

Självklart förstår jag att man inte bör dimensionera direkt mot sträckgränsen.
    Även om man bortser från säkerhetsmarginaler så blir ju oftast nedböjningen oacceptapelt stor.

Men de stål du nämner ovan är en kvarleva från stenåldern (*ironi*) och idag tillverkas de flesta balkar i S355J2 (SS2172) eller S355J2+M (2142).
    Oavsett om man är byggare eller maskinare så har detta stål en sträckgräns på 355N/mm2.
    Där syns det hur gammal jag!
    Hade bara en gammal tabell i närheten - länge sen jag var aktiv konstruktör.

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: västmanland

ok Gabbe1 och Anaitis,

är ni överens ?? är det ok med viss säkerhetsmarginal med en IPE300 ?

och i så fall följdfråga, stående pelare i varje ände, ska klara 55kN på 3,8 meters längd...= dimension tack

Anders

4.    länk #19

Med en IPE 300 kan du sova lugnt, den är mer än dubbelt så kraftig som en IPE 220.

Dock blir nedböjningen mitt på balken 42mm om du belastar den med dina åtta ton utbredd last, men om du kan leva med det de ggr det är maximalt med blötsnö på taket så är det ingat att vara orolig för.
    En IPE 300 som tillverkas i 355 stål klarar faktiskt över 18 ton utbredd last (fritt upplagd med 8,9m spännvidd) innan den får kvarstående deformationer.

Angående pelarna så är 5 ton inte speciallt svårt att bära med en stålpelare, det man däremot får se upp lite med är knäckning, dvs. att pelaren viker sig på mitten.
    Ska du ändå köpa nytt material så skulle jag tagit tex. 100x100x4 VKR eller KKR (fyrkantrör) eftersom det blir en snygg lösning som ofta används till just pelare.

Kolla bara upp så din betongplatta kan bära lasten från dessa båda pelare.

5.    länk #20

Ok Gabbe1,

hade tänkt mig 115x115x5 svetsat mot bottenplatta 500x500x5 för att fördela ut lasten mot betongen som för övrigt är en armerad gjuten platta på drygt 15cm.

Det borde väl falla med råge inom säkerhetsmarginalen...?

Anders

6.    länk #21

Den pelaren blir mycket stadig och bra.
    Men bottenplattan är meningslös att göra 0.5x0.5m om du bara ska ha 5mm plåt, den blir för vek för att bära något ute i kanterna ändå.
    Försök få tag i 10-15mm plåt istället, och jag tror spontant att en platta på 300x300mm räcker väl.

7.    länk #22

ok
    och tack för hjälpen fick ok på upplägget av byggnadsnämnden per telefon idag

Anders

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen