Håller på att göra i ordning ett rum i källaren toll ett av barnen. Det är sutteräng med pustade väggar. Nydränerat osv. Väggarna reglar jag upp med ca 30 mm luftspalt mellan pust och osbskivor. Taket är av betong. Är det dumt att tänka tanken att isolera eller behövs det luftspalt i taket oxå? (ska inte isolera i väggarna) Min tanke är annars att lägga nån form av ljudisolering där ( tar gärna emot tips på lämpliga material som är billiga.) Att få ljudisolerat är av intresse på flera sätt, tex att vårat sovrum ligger ovanför ;) Nä skämt o sido. Det kommer nog att spelas musik högt där nera och på morgonen kommer det klampas där uppe. Att det är betonggolv hjälper väl en del men vill få det så bra dte går.. Tack på förhand .

Kolla på Träullit... blir lite "högstadie skol tak", men kanske effektivt i detta fallet.
http://www.traullit.se

Jag säger att du klappar upp ett gipstak. 2 lager gips med ca 10 cm luftspalt och lite isolering. Borde göra jobbet.
Betong är ju riktigt effektivt att ta hand om ljudet. Gipsen kryddar upp det lite.
Jag tror det största bekymmret blir ljudet från källatren knappast tvärt om.

Träullit eller dylikt minskar efterklangen i rummet och hjälper till en aning att hjälpa den totala ljudisoleringen. En ok lösning men det kan se rätt trist ut.

Tackar för sbar och synpunkter.. Hittade inga priser på träullit. Jag kan ha max 5 cm isolering eller dyligt då det redan är rätt lågt till tak..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.