Hej!

Vi hade tänkt att sätta råspont på väggarna i sovrummet i vårt fritidshus. kan man sätta upp dessa direkt på väggen eller måste man sätta upp reglar först?

Tacksam för svar!

Blåbäret ;)

Vad är väggen gjord av? Hur pass jämn är den?

Ah, smart vinkel! Tänkte inte på jämnheten, det bör man alltså kolla för att i så fall reglera det med reglarna!?
Tror det är en trävägg med plywood. Men det är en gammal stuga från sekelskiftet så det finns inte många räta vinklar i den ;)

Riv ner plywooden och rikta om/sätt nya reglar i deras ställe så slipper väggen ta så mycket bredd.

det är ju frågan kan jag tycka, om det är en gammal stuga så är ju garanterat inget rakt och upplevs inte väggen skev i dagsläget så lär den inte göra det efter att du sättit råspont på den heller... har du plyfa i väggen i dag är det ju bara att spika fast råsponten och se glad ut. måla den en gång innan du sätter upp planken och en gång när den är på plats.

utan att ha sett hur det ser ut så verkar detta vara det bästa sättet i mitt huvud... :-)

Håller med. Varför skapa problem på en vägg som inte upplevs skev. Eftersom råsponten, som jag förstår det, endast är ett ytskikt räcker det med 17x95. Det går utmärkt att skjuta fast med 50 mm pistoldyckert.

Plywood är det säkert inte, men kanske masonite. Har du undersökt vad som finns bakom masoniten? Det kanske redan är en vägg av råspont där. Det är ju inte helt ovanligt i äldre hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.