R
Robert-san01: [citat] Kommunen kommer att kontakta er för ni har ett svartbygge och ni kommer att åläggas att åtgärda det. Bygglovet gäller i 5år. Sedan har ni inte bygglov längre och då är det som de andra skriver, automatiskt ett svartbygge. "brotten" blir svartbygge, start utan startbesked osv. Kommunen kan göra listan över fel väldigt lång och dyr. Bara att starta utan startbesked är typ 42k
9 svar · 8,1k läst
A
Alias_Olle: Jag tolkar det som att det finns en byggnad som ni vill inreda en bostad i där det inte finns någon bostad tidigare. Är det i dagsläget en komplementbyggnad dvs garage eller motsvarande? Finns andra bostadshus på tomten? Ligger det i närheten av jordbruk? Ligger det i närheten av vattnet? Finns det möjlighet att stycka av? osv... Ändrad användning är lovpliktigt enligt 9 kap 2 § PBL.
1 svar · 2,1k läst
Anna_H
Anna_H: Vilken tur att du bor i en kommun som har flera handläggare! Kommunen jag jobbade i förut delar på EN handläggare ihop med ett par andra kommuner.
14 svar · 5,9k läst
A
Alias_Olle: Resonemang samt hänvisningar till några rättsfall som resonerat kring detta: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/en--och-tvabostad_tomt/en_tvabostad/
12 svar · 1,7k läst
·
R
Robert-san01: Har nämnden avslagit och följt PBL samt ev prejudikat? Då har jag tyvärr svårt att se varför länsstyrelsen skulle återföra ärendet till nämnden för omprövning.
11 svar · 2,0k läst
PNO
PNO: Hade du tänkt dig samma verksamhetsklass i utbyggnaden som i det befintliga huset och att det inte är tänkt som olika lägenheter så behövs det ingen avskiljning mellan huset och uterummet. Lika lite som att du behöver en invändig avskiljning om du exempelvis väljer att bygga ut hallen med några m2. Och jag antar att du tänkt dig Vk3 (bostad) för båda. Och likaså att du inte tänkt
2 svar · 1,5k läst
harry73
harry73: Jag citerar mitt eget gammalt inlägg i denna gamla tråden. TS var ut efter att aktivt förstöra grannens utsikt som hämnd för att den motsatte sig en avstyckning. [citat] Jag tyckte det var jättebra att tråden (och TS) blev inaktiv och hoppas att tråden glöms bort igen
82 svar · 50,4k läst
·
R
Rolle85: De ville komma ut när gjort klart grunden, dvs lagt ut lecablocken utefter deras utstakning. Ska de komma ut nån mer gång om jag själv skickar in slutbesked? Ibland kanske de inte på pricken som man fått bygglov på, typ 10cm för högt eller nått
72 svar · 15,3k läst
·
F
Frin: Ett litet bakslag. Vi är i avstyckningsprocessen just nu. Länsstyrelsen kom med ett yttrande till lantmäteriet där dom påstår att platsen vi ska bygga på är ett biotopskyddsområde och att där finns ett vattenhål(?!) och fridlysta grodor. Detta hade handledaren sett på ett flygfoto. Saken är den att det är en igenvuxen plats där det tidigare har legat ett hus. (Revs för cirka 50
24 svar · 3,9k läst
J
jigun: [citat] Hur svårt skulle det vara att riva ner några cementblock och mera upp leca block i stället samt putsa ut och insida. Det behövs ingen högskoleutbildning till och att få det att harmonisera. Putsat 1940 och putsat 2018 ser likadant ut, skillnad är på sin höjd kvalitén på bruket
20 svar · 18,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Och då tittar vi i Boverkets senare allmänna råd. Det framgår tydligt att insatsrör i skorstenen inte är anmälningspliktigt: [bild]
17 svar · 4,3k läst
·
S
Sofriko: Avloppet kommer onekligen att se lite udda ut mittemot min uppfart ifall grannen går iland med det, han tvekar då kommunen vill ha en pump som pumpar upp från under marknivå till bäddens nivå vilket han inte vill. Mitt dricksvatten riskeras troligtvis inte men inte helt hundra. Det finns ett servitut för framdragningen av elen till kopplingsskåpet samt för en luftledning som går i
2 svar · 3,3k läst
H
hempularen: Jo, enligt PBL § 41B så skall information om ett fattat bygglovsbeslut skickas till grannarna. Oavsett om det strider mot detaljplanen. Skillnaden mot de som har haft synpunkter i förhandsbeskedet, är att de skall delges (alltså rek. med mottagninsgbevis, eller delgivningsman). Det räcker inte med annons i post o inrikes tidningar.
47 svar · 14,7k läst
·
A
ArneTW: Det är väl en typisk gummilag/regel... Om du bygger och alla ser att du bygger är det inga problem. Sätter du bara spaden i marken och sprider lite skrot och byggrester och bor i en husvagn/skjul/barack så lär det bli lite problem efter några år. /ATW
4 svar · 3,7k läst
Söderort
Söderort: [citat] I min detaljplan gäller byggyta på tomt om 20% vilket ger 160 m2 av markytan som får bebyggas i max två plan - dvs en byggnad om 320m2 . Är din kåk i 1 plan och upptar 200m2 markyta eller är det 2*100 och lite mindre tomt? Ser ju du skriver SBK meddelat du måste riva iofs. Gäller det verkligen om du tillbygger enl attefallsreglerna?
19 svar · 10,0k läst
M
mrZnake: Är målet avgjort i MMD? Eller är detta verkställigheten på det föreläggande om rättelse som utfärdades första gången? Eller är det ett nytt vits föreläggande? Vitesförelägganden ska kommuniceras ut till klagande så de har möjlighet att utföra den åtgärd som föreläggandet gäller. Alltså 1. Har det blivit dom i MMD? Har den vunnit laga kraft? Vad överklagades? 2. Är vitet
3 svar · 2,3k läst
M
mrZnake: Var bygglovet avsett för byte av takmaterial eller berörde det konstruktionen också? Gäller det bara materialet/färg/form så troligen ingen fara. Gäller det bärande delar i konstruktionen kan det vara lite tjurigare. Jag skulle dock skrivit något i stil med Byggnaden får tas i bruk innan slutbesked För slutbesked krävs signerad kontrollplan Du ämnar ju inte nytja byggnaden förstän
1 svar · 2,3k läst
3
305: Att, såsom några föreslagit här, placera vedupplaget direkt intill bostadshusen, kanske inte skulle strida mot strandskyddet, men kan däremot mycket väl strida mot de brandskyddsregler som brukar föreskriva minst sex meter mellan hus och brännbara upplag.
24 svar · 6,0k läst
SysterNett
SysterNett: [citat] Här har du Göteborgs stads prislista: https://goteborg.se/wps/wcm/connect/56bedbec-e30e-481c-b5ce-11541c2e90c4/Prislista+2018-01-01.pdf?MOD=AJPERES
18 svar · 6,3k läst
N
noupe: Länken går direkt till rätt paragraf i 11 kap: 20 § Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid (rättelseföreläggande). Byggnadsnämnden
14 svar · 1,7k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Jag klandrar i första hand systemet, inte dig. Egoism är en genetisk drivkraft som har oförskämt dåligt rykte. Det egentliga problemet här tycker jag är att vi har ett system där du inte utan grund kan förvänta dig status quo, och därför, när saker väl ändras, blir motståndare till förändringen eftersom att du betalade (till någon som inte borde få frukterna av detta)
23 svar · 6,6k läst
A
Alias_Olle: [citat] Vart har du hittat den informationen? I konsekvensutredningen till VÄS 1 står följande: "Anmälan av insats/kassett i öppen spis Ifall insättning av kassett varit anmälningspliktigt eller inte har tidigare varit olika i olika kommuner. Anledningen till att Boverket anser att installation av kassett i öppen spis bör vara anmälningspliktigt är flera. Dels är det en form av
11 svar · 6,2k läst
A
Alias_Olle: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
2 svar · 4,1k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Det tror jag också, samtidigt som det säger väldigt lite om ifall balansen mellan frihet och kontroll är god.
72 svar · 37,7k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Bäst är att fråga din bygglovshandläggare
1 svar · 1,0k läst
B
b8q: [citat] Du har nog stora chanser isåfall. Tjänstemännen sitter visserligen på kunskapen, men politikerna är beroende av sina väljares röster och lyssnar därför mer på väljarna än vad tjänstemännen gör.
21 svar · 26,6k läst
C
CarlStolt: [citat] Du har nog rätt i det. Bättre att vara god i tonen med kommunen så kanske man kan påbörja planeringen och ha ett vilande bygglov redo för start samma dag som V/A är slutbesiktigat.
3 svar · 2,7k läst
D
Derbyboy: Oki doki! Sålänge jag får vara min egen KA så ska jag presentera precis allt kommunen vill ha :) Vad kostar ett sånt bygglovs. Försökte tyda kommunens uträkning av taxa men tror jag e lite för dum
21 svar · 2,4k läst
R
Rickard Ohlin: Ja och VAt. VA brukar de verkligen ha åsikter på.
3 svar · 2,7k läst
·
A
Alias_Olle: Det är alltså enligt PBL 9 kap: "Verkställbarhet av beslut om lov 42 a § Ett beslut om att ge bygglov, rivningslov eller marklov får verkställas fyra veckor efter det att beslutet har kungjorts enligt 41 a §, även om det inte har fått laga kraft. Trots första stycket får byggnadsnämnden bestämma att ett sådant beslut får verkställas tidigare, om ett väsentligt allmänt eller
17 svar · 11,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.