I
ikeo: Och eftersom politiker i sverige tycker att personer i det allmänna aldrig kan göra fel och om dom nu mot förmodan gör fel så är det ingens fel så kommer inget att hända
3 svar · 1,3k läst
K
Kyleman: 25 tusen är normalt. Kolla på Boverket.se där finns alla certifierade KA i varje kommun listade,
4 svar · 1,2k läst
M
Milanteknik: Matjordslagret på tomten är ca. 300 mm.
3 svar · 1,1k läst
Grizzlybjörnen123
Grizzlybjörnen123: [citat] Vadå, ändrad användning ska man anmäla till byggnadskontoret i vart fall där jag bor
35 svar · 9,5k läst
·
H
Hasse C: Hej, Jag har lusläst den och refererat till den i mina diskussioner. De hävdar som sagt att man enbart tar hänsyn till en fasad och att byggnadshöjden räknas från golvnivå vid den. Medelmarknivå för resten av byggnaden är oväsentlig för att fastställa markplanet, eftersom byggnaden uppfattas på ett sätt från allmän plats. Det spelar heller ingen roll att den ligger mer än 6
30 svar · 7,8k läst
·
L
Luthon: [citat] Hela delen av tomten bakom huset där jag ska lägga garaget. Annars får jag det på gräsmattan framför huset.
46 svar · 12,0k läst
T
tompajo: [citat] Efter att kommunen tvingat mig att söka ett helt nytt bygglov skickade kommunen ut det på grannhörande där en av grannarna överklagade(!) Så det tog ungefär ytterligare ett halvår innan de till slut godkände garaget med en mindre avvikelse.
13 svar · 5,1k läst
C
Construo: [citat] [citat] [citat] [citat] Stort tack för svar ! Mycket bra och nyttig information att kolla upp !
10 svar · 2,5k läst
T
tornor: Du måste göra bygganmälan, minimum men om hela huset rivs och återuppbyggs blir det nybyggnad och kräver bygglov med krav på att dagens alla regler uppfylls, tillgänglighet, energi mm. Om du gör det etappvis är svårbedömt, men min inställning är att rivning av yttervägg för återuppbyggnad min kräver bygglov men du kan ev slippa en del krav. Det kommer kräva upprepade bygglov
1 svar · 3,2k läst
J
jonathanst: [citat] Ok! Vi har gammal detaljplan från 60-talet så inget om attefall i den och kommunen har inga generella regler mot attefall så det ska vara lugnt!
4 svar · 3,1k läst
C
corre99: Hej, Känner mig lite lugnare nu. Har äntligen kommit i kontakt med handläggaren som lovat att ta ett samtal i slutet av veckan. Då hinner jag nog till deadline också för bygglovet. Jag håller ocså med dig i din människosyn att det är bättre att hjälpas åt. Jag får hoppas att jag kan hitta en kompromiss lösning med handläggaren.
30 svar · 7,4k läst
·
M
magnu: Hej, Vi bor i ett radhus. Vi funderar på att bygga ett uterum, enligt attefallsreglerna. Ovanför det tänkta uterummet sitter det idag en mindre balkong, flera av grannarna i området har breddat balkongen till att räcka över hela fasadsidan. I samband med att vi bygger uterummet, planerar vi att bredda vår balkong samtidigt som balkongen glasas in. Det jag läst mig till är att vi måste
0 svar · 1,8k läst
Kim Elmgren
Kim Elmgren: Höja marken var ju en tanke. Får väl börja med att begära ut alla bygglov som nämts tidigare. i andra hand söka bygglov utan att diskutera ev tveksamheter. Tack för alla goda råd.
9 svar · 1,4k läst
S
seniorkonsult: Bya, byggnadsyta är utv mått!
16 svar · 13,9k läst
N
Nils Terminus: Två fastighetsavgifter om det är två olika fastigheter.
4 svar · 1,2k läst
T
Twilight81: Försöker mig på en "bump", för att förtydliga frågan; Är det någon på detta forum som åkt på att göra en risk- och skyddsanalys under bygglovsprocessen? Jag skulle verkligen behöva lite tips om hur jag kan gå tillväga. Jag kan ju inte vara den första tänker jag.
1 svar · 1,0k läst
H
hejhopp: Hej! Jag gör också en fördubblingstillbyggnad i 3 plan x 50m2 + totalrenovering av det gamla. Gjorde fasadritningar och planritningar i Autocad. Eftersom jag inte hittade någon som helst mall för K-ritning bad jag en konstruktör ta fram ett tvärsnitt på tillbyggnaden inkl stödmurar. De har typical på huskonstruktioner som de lätt kan anpassa. De ska inte lägga mer än max en dags jobb
10 svar · 2,9k läst
M
Maxirati: Hej Soffi1991 Jo det gick väl bra till slut med det mesta. Den KA vi valde var väl trevlig att ha att göra med. Har dock en känsla av att många KA, i synnerhet på en mindre ort, är bekanta med byggarna på ett eller annat sätt. Detta har fått mig att känna att dom inte vill gå för hårt fram och vara för petiga så att dom skadar relationen med dem. Totalkostnaden landade på dryga
7 svar · 10,2k läst
O
oxöga: [citat] Ja, man hade önskat att det kom någon bra och välmotiverad dom från MÖD som tydliggjorde att det är OK att inreda vind genom till exempel liten avvikelse som då kommunerna kunde luta sig mot i sina bedömningar.
4 svar · 3,7k läst
U
Utsliten och utdömd: [citat] takfot räknas inte som tak om den är kortare än 0.5m från fasaden. Över 0.5m så räknas ytan under takfoten som byggarea
28 svar · 8,3k läst
·
LaszloToth
LaszloToth: Du behöver även höra med bygglovsavdelningen
1 svar · 918 läst
G
Gukken: Hej, Fick bygglovet godkänt idag (eller handläggaren mailade innan jul och sade att han skulle skicka det på expidering). Godkänt utan ändringat, dvs takkupan kom med. Jag mailade honom ungefär vid tidpunkten för trådstarten efter ha läst många domar från MÖD. Jag hävdade att den beräkningsgrundande fasaden bör vara den mot den allmänna vägen och ängarna/grannarna. Han tog det
12 svar · 3,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: Om tomten/fastigheten är bebyggd har du stora möjligheter att få nytt bygglov. Troligtvis behöver ni ansöka om strandskyddsdispens via kommunen/länsstyrelsen och sånt tar tid :0( Börja med att ringa kommunen och fråga om detaljplan finns och be om en kopia som du laddar upp här, finns ingen detaljplan kan kommunen ställa krav på tex utseende och ev. byggnadshöjd beroenden på om ni
4 svar · 3,2k läst
joakim_j
joakim_j: [citat] Jag har ju tyvärr gått och skadat mig, så projektet ligger på is för närvarande. Men jag har forskat lite mer, och känner mig mer och mer övertygad om att det är OK att inreda vinden.
13 svar · 3,8k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Emaila byggnadsnämnden och fråga efter uppgiften vilka handlingar som ska ingå i ett bygglov och specifikt format och skala för en översiktskarta som en del av ett bygglov. Men nu är nog hela kommunen på helg/semester och är tillbaka 18 jan eller så.
3 svar · 3,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ja. [citat] Nej, här tolkar du in för mycket. Områden med olika användningar regleras genom användningsbestämmelser. Användningsgränsen definierar således ett område där det finns vissa användingsbestämmelser. Varken mer eller mindre. [citat] Egenskapsbestämmelsernas avgränsning kan redovisas med egenskapsgräns. [citat] Egenskapsbestämmelsers avgränsning kan man ha valt
1 svar · 4,0k läst
Myrstacken
Myrstacken: [citat] Han erbjöd faktiskt i efterhand att betala alla markarbeten bara för att ha sin havsutsikt... Dock var detta endast snack och ingen verkstad när jag väl bad om underskrift på kontrakt
108 svar · 65,5k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Liten uppdatering. Bygglovet blev godkänt med det underlag som jag skickat in. tack för hjälpen !
8 svar · 7,0k läst
·
R
Rolle85: Tack!
6 svar · 1,9k läst
R
6 svar · 1,9k läst
M
mrZnake: [citat] Va bra, tänkte bara som en propå så du inte hamnar i klameri med LST. Jag ville bara informera om lite olika instanser i övrigt(skogsstyrelsen).
95 svar · 17,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.