K
Kyllared: [citat] Lycka till
5 svar · 3,1k läst
Pjosk75
Pjosk75: Hej Första steget kan vara att surfa in på aktuell kommuns hemsida och läsa vad som gäller kring bygglov och plank. De flesta kommuner har mycket information kring bygglov och hur dessa söks på hemsidorna.
1 svar · 517 läst
H
hempularen: [citat] I många fall kan du hitta detaljpolanen för området på nätet, hos koimmunen. Dock är inte alla planer digitaliserade ännu.
11 svar · 593 läst
9
91kvadrat: Hej, hur gick det med bygglovet? Sitter i samma sits
6 svar · 3,6k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Vad är syftet med att få det omklassat till boyta och sovrum? Ska huset säljas och du tänker att du får mer för huset om det har ett sovrum till? Annars är det väl bara att kalla det för loft? Att det inte definieras som rum gör väl inte att det per automatik är förbjudet att sova där?
10 svar · 2,9k läst
A
annsofian: Häng upp en sån här och se om någon klagar?
6 svar · 1,1k läst
·
H
hempularen: Om vi antar att det vi ser på bilden i huvudsak fungerar, så får man nog tycka att de verkar kunna en del...
18 svar · 4,6k läst
·
sulo1105
sulo1105: [citat] Hur har det gått för dig? Har du fått svar på dina frågor? Sitter lite i samma sits nämligen. Mvh 🙂
3 svar · 4,2k läst
RoTe
RoTe: [citat] Oj det var kloka ord det!
801 svar · 13,1k läst
·
O
olofh: [citat] https://limewire.com/d/bMv82#eTcm2Nsi48 thanks! I´l have download librecad, don´t support dwg but dxf
2 svar · 355 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Beroende på hur välvilligt inställd kommunen är kan det gå, med vissa förbehåll. Söker man bygglov för hus och garage (med lägenhet) samtidigt kan det vara möjligt att få ett interimistiskt godkännande på bara det senare om även det förra är påbörjat och upplevs som säkert att det blir av. Ett bygglov gäller fem år, så säg att det tar ett år att få garaget klart,
13 svar · 1,2k läst
S
Stenmärket: [citat] Vet inte vad jag ska säga. Blev aldrig informerad om denna möjlighet endast att vi betalar aldrig tillbaka. Handläggaren på informationsmötet var nog ingen stjärna. Han brukade enbart ha hand om det tekniska och kanske det fanns en anledning till det men varför sätter det någon sådan på informationsträff. Jag har som sagt var gått vidare och hoppas på att byggahus kommer ta
254 svar · 25,8k läst
·
D
Deltidslantisen: [citat] Skulle tro att 2025 ligger en månad bort. Du kan också söka efter Boverket Öppna Data, då ser du även det som överklagats och upphävs. Och tillsynsärenden.
17 svar · 7,0k läst
·
P
polaris78: Och en annan grej utanför detaljplan och utom sammanhållen bebyggelse där gamla byggnader kan vara en rejäl röra av olika åldrar där man ser dom på kartor sen 20-40 år tillbaka där det är svårt att fastställa om byggnaden fanns sen väldigt långt tillbaka och det är svårt att avgöra om byggnaden har beviljat bygglov från -73 eller -45 då man oftast inte kan bevisa att den
2 svar · 2,6k läst
P
Pineforest: Tack för ditt svar @klaskarlsson Efter att ha läst igenom vad de olika byggnadsklasserna innebär tolkar jag det som att undantaget du refererar till gäller. Men som du föreslår hade det ju känts bättre att få det bekräftat av någon med kännedom om de lokala reglerna.. Om kommun fortsatt inte är behjälpliga är det alltså konstruktör vi bör vända oss till?
2 svar · 637 läst
L
Lasse Karlsson2: [citat] Tack för att du tog dig tid. Sommarens projekt ser ut att vara klart...
2 svar · 237 läst
F
fribygg: Borde gå bra sålänge du inte kapar nått bärande
4 svar · 229 läst
Jocce81
Jocce81: Överklagade till Länsstyrelsen. De gick på kommunens linje = inget bygglov. Dock behöver vi inte riva, då de nya reglerna är till vår fördel. Dock skulle vi gärna få bygglov (Så vi kan bygga ut mer med hjälp av nya reglerna senare). Är det någon idé att överklaga till MÖD? Eller går de oftast på Länsstyrelsens beslut? Tänkte lägga upp beslutet här så ni kan läsa, men är
5 svar · 841 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Vi smackar in HDs dom NJA 2021 s. 446 också. Den handlar om viss åtgärd kring att ta en hiss i bruk i strid mot lagstiftningen kan rättas genom att i efterhand komma med rätt handlingar. Men den går också igenom bakgrund och gällande rätt för rättelsemöjligheten. Från domskälen: [bild] https://lagen.nu/dom/nja/2021s446 Utgångspunkten är enligt HD att man ska kunna rätta en
16 svar · 1,9k läst
·
F
fribygg: Jag skulle tro att det är lättare,snabbare och billigare att höja kåken en halvmeter än att dränera om, bila ur, gäva ur, isolera och gjuta nytt golv om detaljplanen tillåter att man höjer
16 svar · 608 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ja man gör en planutredning som ett del av processen att ta fram en detaljplan (en byggnadsplan antar jag om det gäller 1971). Om byggnadsplanen antas finns en idag gällande detaljplan enligt ÄPBL. Antogs ingen byggnadsplan där på 70-talet så finns ingen detaljplan och planutredningen har idag ingen betydelse. Vad gäller "Planen godkänd av Byggnadsnämnden 18/12 1972 § 1742 för
7 svar · 884 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Handläggningstiden regleras i PBF och är max fyra veckor för en anmälan. Men den får förlängas en gång genom beslut med ytterligare fyra veckor, så värsta scenario är åtta veckor. Det förutsätter att anmälan är komplett, d v s att det tydligt framgår vad som ska ändras och hur det är säkerställt att ändringen följer byggregelverket. I praktiken behövs troligen en ritning
4 svar · 330 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag är också nyfiken! Jag skrev något felaktigt ovan, att man kan göra en anmälan i efterhand, alltså efter att åtgärden har genomförts. Det är inte riktigt. Har man redan genomfört åtgärden utan att anmäla och invänta byggnadsnämndens beslut om startbesked så har tåget gått och det går inte att anmäla och få startbesked i efterhand. Om man inte ljuger för kommunen och
20 svar · 8,2k läst
·
S
Svanteman: Vi får igenom interimistiskt slutbesiktning på jobbet ibland. Men det är ju som tidigare sagts med kommunens goda vilja och inget man kan kräva. Det är också inte för att underlätta för oss (eller för att vi undvikt att göra åtgärder tidigare när möjlightet fanns) utan om omständigheterna inte tillåter. Säg t.ex. en inte färdig utemiljö på en förskola/skola som står färdig
5 svar · 345 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Grattis! Och från 1 december 2025 är den märkliga "sammanhållen bebyggelse" borttagen från PBL så detta elände kan inte utspela sig idag. Tänk vad lite liberaliseringar kan hjälpa och vad en massa snåriga regler ställer till det!
47 svar · 12,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Numera är det inte längre en stoppkloss för bygglov att huset är planstridigt om detaljplanens genomförandetid har gått ut för minst femton år sedan. Då kan en utbyggnad ändå ske. Andra bygglovspliktiga åtgärder än utbyggnad kan beviljas även om byggnaden är planstridig. Den åtgärd man söker för måste dock följa planen.
2 svar · 351 läst
H
hempularen: [citat] Skulle kunna vara en bullerfråga. Alla uppskattar inte att ha sovrummet ett par hundra meter från artilleri som provskjuter ex. varannan timme under natten. Även om det bara är övning någon vecka kanske. Och lite beroende av vad det egentligen är för anläggning så kan det även i lugna tider vara direkt farligt att komma för nära en övning, Vid speciella installationer kan
6 svar · 372 läst
·
N
ninnit: [citat] Det har faktisk gått ganska bra, blivande grannarna kom förbi med sina ritningar och det blev en kompromiss. De kommer bygga sitt garage 1m från tomtgräns men kommer inte ansöka om bygglov för den andra byggnaden som skulle bli en sällskapslokal. Fördelen med att ha garaget så pass nära är att själva boningshuset placeras längre ner på tomten.
102 svar · 52,3k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Ja, du skrev ju om ett framtida garage tex. När det gäller strandskydd är det alltid bra att jämföra med andra som fått lov i likadana situationer.
94 svar · 18,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.