Byggahus.se
Vem är ansvarig för att kontrollplanen följs om man beställer ett nyckelfärdigt hus? Kan byggfirman utse sig själva till KA? Isåfall hur kan man då förlita sig på att det blir kontrollerat som det ska.. Vad jag menar är att då kan man utse vem som helst som KA men vad är det för garantier på att det är utfört på rätt sätt och vem står för följderna om det blir något fel i framtiden??

Vad blir följderna om man inte har någon kontrollplan??
Vad blir följderna om man inte har några som helst konstruktionsritningar. Jag menar EL,VVS,Takstolar,Ventilation mm?

Sista frågan
Om man har fått bygga ett hus utan byggfelsförsäkring eller färdigställande försäkring. Vem kan man säga är ansvarig för att inte ha sett till att den fanns? Är det jag som byggherre eller kommunen eller byggfirman som skulle bygga huset nyckelfärdigt. Jag själv tycker att det är byggfirman genom att det är dom som tagit på sig att teckna försäkringen.

Ja det var en del tankar som jag skulle vilja ha svar på, om det finns någon vänlig själ på forumet som kan hjälpa mig lite. :) ;)

lier skrev:
Vem är ansvarig för att kontrollplanen följs om man beställer ett nyckelfärdigt hus? Kan byggfirman utse sig själva till KA? Isåfall hur kan man då förlita sig på att det blir kontrollerat som det ska.. Vad jag menar är att då kan man utse vem som helst som KA men vad är det för garantier på att det är utfört på rätt sätt och vem står för följderna om det blir något fel i framtiden??

Vad blir följderna om man inte har några som helst konstruktionsritningar. Jag menar EL,VVS,Takstolar,Ventilation mm?

Sista frågan
Om man har fått bygga ett hus utan byggfelsförsäkring eller färdigställande försäkring. Vem kan man säga är ansvarig för att inte ha sett till att den fanns? Är det jag som byggherre eller kommunen eller byggfirman som skulle bygga huset nyckelfärdigt. Jag själv tycker att det är byggfirman genom att det är dom som tagit på sig att teckna försäkringen.

Ja det var en del tankar som jag skulle vilja ha svar på, om det finns någon vänlig själ på forumet som kan hjälpa mig lite. :) ;)
Som byggherre är du ansvarig att ha en byggfelsförsäkring om du inte har sökt om och fått en godkänd dispens.
Du måste ha en KA, samt en kontrollplan innan du får igenom bygganmälan, och innan den är igenom får inte bygget påbörjas.

KA är ju rekommenderat att du hyr någon som INTE är samma som entrepenören. Det finns inget formellt som säger att det skall vara så, men om den som kontrollerar är samma som bygger - well - det är ju inte helt optimalt för det mesta :)
KA är den som skall se till att kontrollplanen följs.

Om jag hade byggt en stor villa på entrependa hade jag tagit kostnaden för att ha en egen KA - just för att ha ngn opartisk som kan följa upp och kontrollera att allt blir juste gjort.

/K

lier skrev:
Vem är ansvarig för att kontrollplanen följs om man beställer ett nyckelfärdigt hus?
Du som byggherre är ansvarig för att kontrollplanen följs. Till din hjälp har du anlitat en av kommunen godkänd KA.

lier skrev:
Kan byggfirman utse sig själva till KA?
I de kommuner jag jobbar krävs det att du som beställare skriver på blanketten om anmälan om kvalitetsansvarig som skickas in till kommunen. Ibland görs denan anmälan i samband med bygganmälan. Om du skrivit på så har du i praktiken godkänt den KA som är angiven i pappren.

lier skrev:
Du får inte lov att påbörja byggnationerna utan en kontrollplan som fastställts och godkänts av kommunen.

lier skrev:
Det finns inget generellt krav på ritningar, även om det är ett bra sätt att redovisa hur man tänkt lösa uppgiften. Om inte kommunen ställt krav på redovisande av kontruktionsritningar eller VVS-ritningar så är det ok att bygga utan ritningar. Dock brukar de flesta kommuner vilja ha in relationsritningar när huset är färdigt.

lier skrev:
Om man har fått bygga ett hus utan byggfelsförsäkring eller färdigställande försäkring. Vem kan man säga är ansvarig för att inte ha sett till att den fanns?
Du som byggherre är ytterst ansvarig, dock är det båder kommunens och KA:s uppgift att klargöra för dig att arbetena inte får påbörjas innan en sådan försäkring är tecknad.

oj!! Det här var mer avanserat än jag trodde.. Jag byggde ett hus 2006 och allt jag frågat om KA och försäkring fattas för mig.
KA som blev utsedd i första skedet visade sig aldrig på byggplatsen överhuvudtaget. Sen när den andra byggaren tog vid så utsåg han sig sj till KA. :( Jag vet att man inte får bygga utan försäkring, men vad hjälper det när byggaren garanterade på byggsamrådet att det var tecknat en garbo försäkring. :( Sen att han garanterade att han skulle lämna in beviset så fort det kommit. :( Tyvärr så var det aldrig tecknat någon för oss. Det fick jag veta när jag skulle ha hjälp av försäkringen. Kontrollplan för att få ett slutbevis på huset verkar inte heller finnas och det e inte så lätt att prata med någon som man ligger i konflikt med. Man kan säga att (vi) eller rättare sagt byggaren har lyckats att bygga ett hus till oss utan allt vad byggnormer KA byggförsäkringar å allt som hör till ändå.. Man kan säga att nu är helvetet lindrigt, för något drömmhus blev det inte.. Kommunen kan inte ge oss ett slutbevis på vårat hus förrän kontrollbeviset kommit in. Ett kontrollbevis som inte ens finns.
Ja usch så less jag e på allt som har med detta hus att göra.. Jag säger det igen till alla som funderar på att bygga runt Umeåtrakten eller köpa ett nytt färdigt hus som e byggt i egen regi av mindre byggfirmor.. Kolla så att det inte e samma byggare som vi har haft, då vet man aldrig hur det kan sluta.. Jag kan säga så mycket som att huset har vi lämnat och det känns skönt än om vi har mycket att ordna upp, som dessa byggare inte har kunnat sköta fackmannamässigt..
Kommer säkert med fler frågor. Undrar om någon har varit i en liknande situation och kan ge råd på vad vi ska göra.. Det e tungrott i strömmen :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.