Svara Nytt ämne
  1. 2003-01-04 23:33
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: dec 2002
    53 inlägg

bygglov vid renovering ?

Hej jag undrar om man behöver bygglov när man totalrenoverar?
    Jag håller på att köpa ett hus som jag kommer att byta
    det mesta dvs tak ,in/utsida färg mm
    det ända som jag inte skall ändra är själva planlösningen
    vet ni ?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2003-01-05 15:39
    Svara | #2

Forumgud Medlem: jun 2002
    2 147 inlägg

2 bilder

Re: bygglov vid renovering ?

Om man gör väsentliga ändringar av fasaden eller konstruktionsändringar så kan det krävas bygglov. (exempelvis om man ska byta material på fasaden eller yttertaket). På insidan kan man göra i princip vad man vill så länge man inte gör ändringar i bärande delar av huskonstruktionen.
    Kolla med kommunen om du är osäker.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2003-01-05 19:58
    Svara | #3

Utanför detaljplanelagt område är det mesta tillåtet utan bygglov.
    Bara för att du inte är paranoid längre ska du inte tro att de har slutat jaga dig.

4. 2003-01-05 21:48
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: nov 2002
    556 inlägg

1 bilder

Vid fasadändring krävs de bygglov. Jag skulle sätta in en altandörr och för det krävdes det bygglov.
    Däremot för invändig renovering behövs det inte.
    Ibland krävs det dock om du ska flytta vatten och avlopp eller om du ska göra någor i bärande delar.

5. 2003-01-07 23:53
    Svara | #5

Säg inte det. Ändringar som ger huset "en annan karaktär" ska ha bygglov. Ring och fråga byggnadskontoret.
    Bara för att du inte är paranoid längre ska du inte tro att de har slutat jaga dig.

6. 2003-01-11 07:31
    Svara | #6

MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 810 inlägg
    Gillad 1 449 gånger
    196 bilder

Ska man bygga om vatten, avlopp, ventilation eller fiffla med bärande delar av huskonstruktionen måste man göra en sk byggansökan. Jag har uppfattat att detta är en enklare variant av det bygglov som normalt krävs vid exteriör förändring, tex ny fasad.

7. 2003-01-11 22:07
    Svara | #7

Ska man vara petnoga heter det bygganmälan.

Liknande ämnen

1. Bygglov vid renovering?
    av sundrik i forum Bygglov
  2. Prel. bygglov, bygglov - hur funkar det?
    av medmera i forum Bygglov
  3. Renovering
    av MartinVäxjö i forum Fönster & dörrar