Svara Nytt ämne
  1. 2005-09-17 01:00
    Svara | #1

chris47s avatar
    Senior medlem Medlem: jul 2005
    46 år
    938 inlägg
    Gillad 2 gånger
    12 bilder

Bygglov för vedskjul och balkong?

Hej. Jag har letat i byggnadsnämdens skrifter om regler kring bygglov. Jag kunde inte hitta ngt specifikt ang vedskjul. Inte mer än att man tydligen får ha enklare bodar i anslutning till huset. Vi har redan en friggebod på tomten som är 10 kvm så därutöver måste man ha bygglov vad jag förstår, men som sagt jag kan inte hitta något skrivet om enklare vedskjul. Kan det kanske jämställas med redskaps bod?

Jag har inte heller hittat något specifikt om det skulle behövas bygglov för balkong. För altan, terass, tillbyggnad etc... står omnämt, men inte specifikt balkong.

Det kanske är jag som är dålig på att leta....

Jag bor lantligt med kommunens skog på baksidan av huset. Någon som vet vad som gäller ang bygglov i ovanstående två fall?
    /CC

2. 2005-09-17 12:00
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2005
    385 inlägg
    Gillad 3 gånger

Re: Bygglov för vedskjul och balkong?

Oavsett vad du har inuti en byggnad så krävs bygglov. Det spelar alltså ingen roll om du har bilen eller veden där. Så fort du sätter upp ett tak så krävs bygglov (vissa undantag finns tex friggebod, skärmtak vid uteplats).

I 8kap PBL så börjar kapitlet så här:
    1 § Bygglov krävs för att
    1. uppföra byggnader,
    2. göra tillbyggnader,

Det går inte att specificera alla tänkbara begrepp i en lag utan man använder allmänna ord som täcker allt. Gå gärna in på denna länk: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19870010.HTM
    och läs hela PBL.

För altan krävs bygglov om den ligger mer än 60cm ovan mark(rättspraxis). Detta har att göra med markens användbarhet under altanen. Om den ligger högre räknar man med att man kan använda marken under också.

En balkong är också en tillbyggnad alternativt en fasadändring beroende på hur stor den är. Som regel så använder man Svensk standard för att räkna ut om byggnadsarean skall räknas in eller inte.

Om du har en detaljplan som gäller för din fastighet så måste du ha bygglov men du måste fråga kommunen.

3. 2008-07-14 22:47
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2006
    494 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    Men visst finns det flera rättsfall som visar att högt placerade altaner inte kräver bygglov!
    Flyttade till en nybyggd västervik från smålandsvillan, julen 2006. Bor i växtzon 1.

4. 2008-07-16 13:49
    Svara | #4

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 566 inlägg
    Gillad 1 781 gånger
    1084 bilder
    chris47 skrev Visa original
    Jag bor lantligt med kommunens skog på baksidan av huset. Någon som vet vad som gäller ang bygglov i ovanstående två fall?
    /CC
    En viktig sak är om det är planlagt område eller inte !

Många kommuner tillämpar en ganska generös bygglovsbefriad rätt att uppföra mindre byggnader utom planlagt område, men den varierar från kommun till kommun. Förutom att vara utom plan så ska det inte vara en klunga med hus heller, typ mer än 10 hus.

Liknande ämnen

1. Vedskjul för 2 års vedförbrukning
    av solvalla i forum Biobränsle
  2. Bygglov för utfällbar balkong
    av mattetvilling i forum Bygglov
  3. Bygglov för balkong?
    av CarroB i forum Bygglov
  4. Vedbod-vedskjul
    av nilslen i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  5. bygglov för balkong
    av fiddeman i forum Bygglov