2 922 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Ang bygglov och avverkning
Jag har köpt hus, där dem avverkat, men gett fan i återplanteringen...
Jag hade tänkt bygga någonting där eftersom det inte framkom förrän snön försvann att det var 1000 kvm nedhuggen skog, och inte "vanlig" tomt. Står 2000 kvm tomt i köpebrevet. Får jag nu inte bygga där? Och måste jag återplantera?
Jag hade tänkt bygga någonting där eftersom det inte framkom förrän snön försvann att det var 1000 kvm nedhuggen skog, och inte "vanlig" tomt. Står 2000 kvm tomt i köpebrevet. Får jag nu inte bygga där? Och måste jag återplantera?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Normalt sett så begär man förhandsbesked om bygglov innan man köper en obebyggd tomt. Även vanligt att man köper med en villkorsklausul, om att bygglov eller förhandsbesked skall beviljas.
Du måste nog höra med kommunen om bygglov. Vad gäller krav på återplantering så vet jag inte så mycket.
Men detta att man avverkat skogen på tomten behöver ju inte betyda att man inte får bygga hus på tomten.
Du måste nog höra med kommunen om bygglov. Vad gäller krav på återplantering så vet jag inte så mycket.
Men detta att man avverkat skogen på tomten behöver ju inte betyda att man inte får bygga hus på tomten.
Du skriver att du köpt ett hus och att man på den 1000m2 eller om det var 2000m2 stora tomten har tagit ned träden.
Förklara hur detta hänger samman lite mera detaljerat? Eller ligger inte huset på fastigheten?
Trots allt är det väldigt liten yta och man kan låta mindre områden frösåsig eller byta från t.ex. barr till löv, etc. Det är ju inget skogsbruk som finns där och när man godkände en så liten avstyckning måste man gjort det utifrån att de skulle vara en fastighet för bostadsändamål.
Förklara hur detta hänger samman lite mera detaljerat? Eller ligger inte huset på fastigheten?
Trots allt är det väldigt liten yta och man kan låta mindre områden frösåsig eller byta från t.ex. barr till löv, etc. Det är ju inget skogsbruk som finns där och när man godkände en så liten avstyckning måste man gjort det utifrån att de skulle vara en fastighet för bostadsändamål.
Det är alltså en total tomt på 2000 kvm, huset står på ena sidan där det är gräsmatta på 1000 kvm. Sedan så är det avverkad "skog" på resterande 1000 kvm. Så det måste alltså inte återplanteras? Kan man bygga vad man göra som man vill med den biten nu också? Alltså typ så gräs i stället för att ha det som "skogsmark".
Är det en gissning eller vet du att det är så?AndersS skrev:
Grannen kom som sagt och sa att dem hade åkt på att inte återplantera på deras lilla skogsplätt, ca 2000 kvm.
Och kan verkligen jag åka dit, det är ju inte jag som avverkat, utan dem tidigare ägarna? Eller har jag skylldighet att ta reda på sådant och åtgärda tidigare ägares misstag?
Jag beskriver vad som gäller generellt för fastighet i den storlek du har och som har byggnad/bostad. Om det sedan finns något specifikt som avviker utifrån natur, biotop, social miljö, etc, just i ditt fall eller din grannens som kräver återplantering får ni då kontrollera med kommunen.
På din andra fråga om man som köpare övertar skyldighet gällande t.ex. återplantering av skog på mark där man gjort slutavverkning så följer kravet fastigheten och tillsynsmyndighet är Skogsstyrelsen.
Så vill du få ett svar som är helt uttömmande gällande din fastighet så är det kommunen du vänder dig till i första hand, de kan sedan hänvisa dig vidare om det fortfarande kvarstår frågetecken t.ex. lantmäteriet.
På din andra fråga om man som köpare övertar skyldighet gällande t.ex. återplantering av skog på mark där man gjort slutavverkning så följer kravet fastigheten och tillsynsmyndighet är Skogsstyrelsen.
Så vill du få ett svar som är helt uttömmande gällande din fastighet så är det kommunen du vänder dig till i första hand, de kan sedan hänvisa dig vidare om det fortfarande kvarstår frågetecken t.ex. lantmäteriet.
Klicka här för att svara