2 613 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vad gäller kring outgrävd mark
Har en yta på fastigheten som tidigare låg under en betongaltan ( höjd med bottenvåningen ) murad med leca precis som övriga källaren.
Vid en ombyggnation så byggdes altanen om till att bli en del av huset och ytterligare en våning till byggdes på.
Ytan som jag nämner är inte utgrävd fullt ut och på fastighetens planlösningen står det outgrävd mark eller liknande
Skulle gärna se att denna del blev en del av källaren då den har samma förutsättningar som övriga källare om man får bort en del markmaterial och öppnar upp en dörr från en källarvägg.
Vad krävs för att få igenom detta?
Är det bygglovspliktigt?
Är det anmälningspliktigt?
Är det en fråga för skatteverket?
Någon annan instans som kan vara intresserad av det?
Eller är det bara att göra med tanke på att ytan ingår i fastighetens byggyta?
Kommer Isåfall inte ändra något från utsidan sett, endast en öppning inifrån.
Kommer inte att vara något sovrum utan Isåfall hobbyrum, badrum eller något annat lämpligt för källaren.
Har inga problem med fukt eller dylikt och har goda förutsättningar att ansluta frånluft till rummet.
Vid en ombyggnation så byggdes altanen om till att bli en del av huset och ytterligare en våning till byggdes på.
Ytan som jag nämner är inte utgrävd fullt ut och på fastighetens planlösningen står det outgrävd mark eller liknande
Skulle gärna se att denna del blev en del av källaren då den har samma förutsättningar som övriga källare om man får bort en del markmaterial och öppnar upp en dörr från en källarvägg.
Vad krävs för att få igenom detta?
Är det bygglovspliktigt?
Är det anmälningspliktigt?
Är det en fråga för skatteverket?
Någon annan instans som kan vara intresserad av det?
Eller är det bara att göra med tanke på att ytan ingår i fastighetens byggyta?
Kommer Isåfall inte ändra något från utsidan sett, endast en öppning inifrån.
Kommer inte att vara något sovrum utan Isåfall hobbyrum, badrum eller något annat lämpligt för källaren.
Har inga problem med fukt eller dylikt och har goda förutsättningar att ansluta frånluft till rummet.
Hade jag varit i din situation hade jag grävt ut och byggt på. Särskilt då inget syns utvändigt. Annars ska du nog gå den långa vägen med bygglov. Du ökar ju trots allt din biarea.
Om det visar sig att källarmuren inte är murad ner till samma djup som den andra får du undergjuta muren i lämpligtvis 1m-etapper så du inte underminerar muren för mycket.
Om det visar sig att källarmuren inte är murad ner till samma djup som den andra får du undergjuta muren i lämpligtvis 1m-etapper så du inte underminerar muren för mycket.
Grävt upp längs sidor och den fortsätter till behaglig nivå så jag kan lägga dränerande material och gjuta betong med lite isolering under.
Lite berg kring centrum som ska bort bara men det är jag inte orolig för, spräcker det själv med power tools grejor.
Känns som mycket administrativt jobb för en enligt mig liten åtgärd som inte syns utifrån, eller påverkar konstuktionen.
ska ställa frågan till kommunen vad dom säger med,
ok för en anmälan om ändrad planlösning / nyttjande . kostar väl någon tusenlapp men söka bygglov, betala en kontrollansvarig, kommunbesök, samråd etc lär kosta lika mycket som arbetet isig samt att det lär ta månader innan man får ett ok när man väl bestämt sig.
Lite berg kring centrum som ska bort bara men det är jag inte orolig för, spräcker det själv med power tools grejor.
Känns som mycket administrativt jobb för en enligt mig liten åtgärd som inte syns utifrån, eller påverkar konstuktionen.
ska ställa frågan till kommunen vad dom säger med,
ok för en anmälan om ändrad planlösning / nyttjande . kostar väl någon tusenlapp men söka bygglov, betala en kontrollansvarig, kommunbesök, samråd etc lär kosta lika mycket som arbetet isig samt att det lär ta månader innan man får ett ok när man väl bestämt sig.
Klicka här för att svara