Skriv svar Nytt ämne
Läst 3 216 gånger · 27 svar · 17 bevakar · 0 gillar
  1. 2012-06-29 08:59
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2011
    bohuslän
    178 inlägg
    Gillad 1 gånger

Bygglov sjöbod

Hej,

Vi har en granne som sökt bygglov för att uppföra en mindre sjöbod på en tredje grannes fastighet. Enligt kartan i ansökan ser det ut som om boden skall placeras ca 20 meter ifrån vattnet och drygt 10 meter från vår fastighetsgräns. Det står även i kommunens beslut att "Boden placeras intill berget ca 20 meter från stranden."

När jag kom ut såg jag att boden uppförts, och befinner sig ca 6-7 meter ifrån vattnet och i princip på fastighetsgränsen. Vi har vår brygga bortanför denna punkt och passerar fram och tillbaka hela tiden varför vi känner att placeringen så nära inpå var olämplig.

Vad gör man?
    Senast redigerad av Mr rättstvist 2012-06-29 09:00 Anledning: redigering

2. 2012-07-04 00:02
    Svara | #2

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    19 260 inlägg
    Gillad 432 gånger
    Om vi antar att det inte är läge att prata grannen tillrätta (med tanke på dina tidigare trådar). Så är det väl en anmälan till kommunen som gäller, till att börja med.

3. 2012-07-04 10:46
    Svara | #3

bohuslän
    178 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Är det något som de kommer ta allvarligt eller bara justera till 6 meter så är allt klart? Det blir ju en avsevärd skillnad på 6 och 20 meter, i alla fall procentmässigt.

Finns det någon gräns på vilka avvikelser som accepteras utan att det krävs nya ansökan?

Jobbiga frågor kanske...

4. 2012-07-04 10:52
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: jan 2011
    Skåne
    661 inlägg
    Gillad 25 gånger
    Om de gör det är det ett nytt myndighetsbeslut som kan överklagas

5. 2012-07-04 11:45
    Svara | #5

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    9 067 inlägg
    Gillad 507 gånger
    Är det strandskydd på platsen kommer bygget att bli polisanmält (annars begår handläggaren tjänstefel), kan inte tänka mej att 6 m istf 20 skulle kunna passera.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

6. 2012-07-04 11:51
    Svara | #6

Stockholm
    19 260 inlägg
    Gillad 432 gånger
    Om det har gått från att ligga 10m från din gräns till mindre än 4,5m så är det ju ett helt nytt läge med krav om grannehörande osv.

7. 2012-07-04 12:40
    Svara | #7

bohuslän
    178 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Gäller 4,5 meter även utanför detaljplanerat område samt inom strandskydd?

8. 2012-07-04 14:35
    Svara | #8

Stockholm
    19 260 inlägg
    Gillad 432 gånger
    Jag har uppfattat att 4,5m är en standardgräns som "alltid" gäller, såvida inte en detaljplan föreskriver något annat.

Ursprungligen kommer kravet av brandskyddskäl, byggnader skulle separeras minst 9m.

9. 2012-07-04 15:26
    Svara | #9

Medlem: okt 2007
    Västra Götalands
    5 442 inlägg
    Gillad 72 gånger
    Det enklaste är väl helt enkelt att ringa/skriva till kommunen och berätta att personen inte följer bygglovet?

Dina skrivningar "ser det ut som"och "praktiskt taget" får mig att tro att det kanske inte är så stor skillnad?
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

10. 2012-07-04 15:44

Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 041 inlägg
    Gillad 81 gånger
    Inom strandskyddsområde gäller inte vanliga regler utan endast exakt det man fått bygglov för. Vi har sjötomt där strandskyddet är upphävt pga att marken är ianspråktagen (dvs det finns/fanns en gammal sjöbod). jag har verkligen grottat ner mig i det här med strandskydd eftersom vi ville bygga och har fått strandskyddet upphävt.

Att strandskyddet är upphävt betyder inte alls att man automatiskt får rätt att bygga. Tvärtom är det mycket svårt att få bygglov. Vi fick bygglov dels pga den gamla sjöboden, dels pga att marken längs sjön var "kryssmarkerad" vilket i vårt fall betyder att "mindre uthus e.dyl kan tillåtas". Ordet "kan" i det här fallet innebär inte att man automatiskt får bygglov utan det är upp till varje enskilt fall för byggnadsnämnden att besluta om.

Vi fick bygglov för en byggnad lika stor som den gamla sjöboden och vi hade en enorm tur som fick bygga ett vinterbonat hus med bastu och vatten och avlopp (enskilt). Grannen har lämnat in bygglov och fått godkänt att bygga ett litet uthus med bastu o förvaring om 20kvm, men utan vatten och avlopp och ej med några övernattningsmöjligheter. Det bygglovet innebär att han måste bygga minst 4,5 meter från granntomten., Så även när det gäller byggnation inom strandskyddsområden så gäller de "vanliga" reglerna om 4,5 meter avstånd till grannen.

MEN, bara för att grannen fått bygglov så innebär det inte per automatik att någon annan får det.

Vad gäller Mr rättstvist fall så är jag av samma åsikt som andra här i tråden, att om man får bygglov sp gäller det att följa bygglovet exakt när man bygger. jag tror därför att du har goda chanser och all rätt att överklaga grannens placering av byggnaden.

11. 2012-07-04 21:25

Junior medlem Medlem: jul 2010
    stockholm
    62 inlägg
    1 blogginlägg
    Gillad 6 gånger
    Begär att få ut situationsplanen på bygglovet av kommunen. Mät på den. Mät i verkligheten. Om det diffar mer än 10% ring lantmäteriet i din kommun. Dom borde för övrigt redan ha satt ut bygget med käppar?

Sent from my A500 using Byggahus

12. 2012-07-04 21:40

bohuslän
    178 inlägg
    Gillad 1 gånger
    -MH- skrev Gå till ursprungsinlägg
    Det enklaste är väl helt enkelt att ringa/skriva till kommunen och berätta att personen inte följer bygglovet?

Dina skrivningar "ser det ut som"och "praktiskt taget" får mig att tro att det kanske inte är så stor skillnad?
    på hans ansökan är en karta bifogad där önskad plats att bygga är markerad med ett kryss. enligt kartans skala är krysset 20 meter från stranden/vattnet. nu har han uppfört den exakt 7 meter ifrån vattnet och så gott jag kan bedöma ca 2 meter ifrån vår gräns.

kommunen har förmodligen också mätt på kartan när de i sitt beslut skriver"att boden skall placeras ca 20 meter ifrån stranden". de skriver ca, men 14 meter eller 70% närmre tycker åtminstonde jag är ett övertramp.

13. 2012-07-04 21:42

bohuslän
    178 inlägg
    Gillad 1 gånger
    så vad skriver man till kommunen, att boden uppförts 7 meter ifrån vattnet istället för de 20 som ansökan och beslutet angav och att de skall meddela grannen om att flytta boden alternativt ansöka om nytt bygglov till ny plats?

14. 2012-07-05 09:28

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    9 067 inlägg
    Gillad 507 gånger
    Om du anser att byggnaden ligger fel i förhållande till givna tillstånd och skall flyttas så begär det.

Hur kommunen sedan hanterar bygglov etc är väl knappast intressant.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

15. 2012-07-05 12:33

bohuslän
    178 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Jag är tacksam för alla svar!! Vi har som sagt en mycket besvärlig granne och jag vill gärna undgå att bete mig likadant, varför jag undrade om detta är en mindre förseelse som kommunen bara korrigerar eller om det är en ordentlig överträdelse som han behöver korrigera genom ny ansökan eller flytta boden till lovgiven plats.

Läs mer

1. Bygglov sjöbod - granne
    av Mr rättstvist i forum Bygglov
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 23:31
  2. Sjöbod
    av douglasnygren i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 17:48