5 346 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Bygglov parabol?
Kan det krävas bygglov för en parabol på 95 cm?
Sökt på nätet och de flesta kommuner verkar inte kräva bygglov för en normal stor parabol under 1,10.
Vad gäller maströret som är 1,50m, kan det behövas bygglov för det?
Har dock fäst parabolen så långt ner på röret som det går, så det går att kapa på hälften.
Bor i upplands väsby i ett par hus med platt tak.
Har satt ett maströr i en parasollfot som väger 35 kg, och fäst parabolen i detta.
Sedan ställt detta på taket.
Kan det vara problem att det inte är fast förankrat?
Lär ju inte kunna blåsa ner från taket mer än att eventuellt kanske välta på plats om det skulle bli så pass starka vindar.
Hoppas detta skall fungera bra
/Henrik
Sökt på nätet och de flesta kommuner verkar inte kräva bygglov för en normal stor parabol under 1,10.
Vad gäller maströret som är 1,50m, kan det behövas bygglov för det?
Har dock fäst parabolen så långt ner på röret som det går, så det går att kapa på hälften.
Bor i upplands väsby i ett par hus med platt tak.
Har satt ett maströr i en parasollfot som väger 35 kg, och fäst parabolen i detta.
Sedan ställt detta på taket.
Kan det vara problem att det inte är fast förankrat?
Lär ju inte kunna blåsa ner från taket mer än att eventuellt kanske välta på plats om det skulle bli så pass starka vindar.
Hoppas detta skall fungera bra
/Henrik
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bygglov behövs troligen inte.
Men man kan inte vara säker på vad kommunerna kan hitta på,
så det är bara att ringa till bygglovsavdelningen.
Att bygga upp den ovanför taket lär ju inte göra situationen bättre.
Ett tips är att ta en promenad i grannskapet och se hur andra i området har gjort.
Du är nog inte den första som vill titta på satellitkanaler.
En annan aspekt, den tekniska.
Varför skall du sätta antennen så högt? Sätt den så lågt det går med hänsyn till fri sikt.
Och det där med parasollfot skall du bara glömma!
Vinden kommer att vrida/välta parabolen så du mister mottagningen.
Noggrannheten på inriktningen är i storleksordningen en grad, så den måste fästas
ordentligt så den inte kan lutas/vridas av stormvindar.
Om du kan få fri sikt är det optimala att montera parabolen mot en vägg.
Men man kan inte vara säker på vad kommunerna kan hitta på,
så det är bara att ringa till bygglovsavdelningen.
Att bygga upp den ovanför taket lär ju inte göra situationen bättre.
Ett tips är att ta en promenad i grannskapet och se hur andra i området har gjort.
Du är nog inte den första som vill titta på satellitkanaler.
En annan aspekt, den tekniska.
Varför skall du sätta antennen så högt? Sätt den så lågt det går med hänsyn till fri sikt.
Och det där med parasollfot skall du bara glömma!
Vinden kommer att vrida/välta parabolen så du mister mottagningen.
Noggrannheten på inriktningen är i storleksordningen en grad, så den måste fästas
ordentligt så den inte kan lutas/vridas av stormvindar.
Om du kan få fri sikt är det optimala att montera parabolen mot en vägg.
Hej KnockOnWood 
Har redan kontaktat kommunen men har inte fått något svar än.
Anledningen till att jag måste ha den på taket är att det är enda platsen där jag kan få in Astra4A och Thor 5-6. Höga enar skymmer för att fästa den i fasaden (som jag först hade tänkt)
Anledningen till att jag använder parasollfot är att det inte finns något bra att fästa något i på taket. Platt papperstak som jag gärna inte vill ta hål på.
Stormvindar har vi inte så mycket här i Stockholm (Väsby) - värre var det när man bodde i Halmstad.
Bor i en ganska så skyddad gryta, får se när hösten kommer.
Den sticker inte upp mer ifrån taket än höjden på parabolen + kanske 10 cm , bara maströret som är högre än parabolen.
Funderar på att såga av det då det inte behövs mer än ca 40cm. Måste införskaffa en vinkelslip.
Närmsta granne har fäst sin parabol i fasaden med maströr och har sin på ungefär samma höjd som min nuvarande placering.
Har redan kontaktat kommunen men har inte fått något svar än.
Anledningen till att jag måste ha den på taket är att det är enda platsen där jag kan få in Astra4A och Thor 5-6. Höga enar skymmer för att fästa den i fasaden (som jag först hade tänkt)
Anledningen till att jag använder parasollfot är att det inte finns något bra att fästa något i på taket. Platt papperstak som jag gärna inte vill ta hål på.
Stormvindar har vi inte så mycket här i Stockholm (Väsby) - värre var det när man bodde i Halmstad.
Bor i en ganska så skyddad gryta, får se när hösten kommer.
Den sticker inte upp mer ifrån taket än höjden på parabolen + kanske 10 cm , bara maströret som är högre än parabolen.
Funderar på att såga av det då det inte behövs mer än ca 40cm. Måste införskaffa en vinkelslip.
Närmsta granne har fäst sin parabol i fasaden med maströr och har sin på ungefär samma höjd som min nuvarande placering.
Inte jag heller tror på att parasollfoten kommer att stå stadigt nog. En parabol på närmare en meter är ett rätt bra vindfång. Tänk på att en parabol som blåser ner från ett tak kan vara direkt livsfarlig om man har lite otur.
Fick ok, att bygglov ej krävs 
Är en 20 cm sarg/kant runt taket, så att den skulle blåsa ner ser jag inte som någon stor risk.
Skulle nog behövas rätt så starka orkan vindar för att lyfta den över den.
Mer att den skulle vridas eller välta som är det stora problemet, någon grads vridning klarar jag då den har motor som kan kompensera så länge inte elevationskurvan rubbas för mycket.
Får sätta en stålvajer ifrån varje sida på taket och spänna i maströret, borde stabilisera den lite och framförallt inte få den till att kunna välta.
Är en 20 cm sarg/kant runt taket, så att den skulle blåsa ner ser jag inte som någon stor risk.
Skulle nog behövas rätt så starka orkan vindar för att lyfta den över den.
Mer att den skulle vridas eller välta som är det stora problemet, någon grads vridning klarar jag då den har motor som kan kompensera så länge inte elevationskurvan rubbas för mycket.
Får sätta en stålvajer ifrån varje sida på taket och spänna i maströret, borde stabilisera den lite och framförallt inte få den till att kunna välta.
Varför sätter du inte fast en stång på ena väggsidan? Vi har bara en vanlig antenn men har som du dåliga mottagningsförhållanden så vår stång med antennen fick förlängas så att jag tror att själva antennen sitter åtminstone 3 meter över taket. Att använda en parasollfot tror jag inte ett dugg på. Vi har fått justera vår antenn trots att det bara är en vanlig antenn där vinden bara blåser rakt igenom.
Klicka här för att svara