Hej. Jag ska lämna in en bygglovsansökan på ett plank i tomtgräns utmed gatan. Jag tror att jag behöver grannars godkännande, men hur får jag med det i ansökan? Jag har ritningarna klara.
Tack på förhand/ Björn.

Vi ska göra samma sak. Borde man inte kunna bifoga ett dokument där grannarna skrivit under?
Och hur gör man om grannen är kommunen?

Om det skall göras rätt så skall kommunen gå ut med en skrivelse till grannarna och få in synpunkter. Vissa kommuner har accepterat påskrivna ritningar som lämnats in med bygglovsansökan.

Ok.
Men då kan man väl be grannen skriva under ritningarna och se vad kommunen säger. Vad ska grannen skriva på ritningarna mer än sin signatur?

Grannarna vid sidorna om mitt hus är hyreshus... Innebär det då att jag måste söka upp fastighetsägaren?

harry73
Ja, det är väl fastighetsägaren som får yttra sig

Bra fråga, jag vet ett fall där även hyresgästerna ansågs vara "sakägare" dvs. de skulle få yttra sig. Men det gällde en detaljplaneförändring, så det kanske skiljer.

Våra grannar skrev typ: Ritningen godkännes, datum, namn och deras egen fastighetsbeteckning.

Våra grannar skrev också ett intyg, jag hade skrivit ut ett formulär från kommunens hemsida och som skickades med bygglovsansökan + underskrivna ritningar mm.
Men grannen fick ändå ett brev från kommunen där de fick möjlighet att yttra sig.
Så i vårt fall verkar det inte som det spelade någon roll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.