Vad krävs egentligen för ett slutbesked?

Tidigare kunde man ju t ex ta undervåningen i bruk medans man färdigställer övervåningen. Är det omöjligt med ett dyligt förfarande nuförtiden?

Eller kan man komma runt det om man från början anger i bygglovet att det är så man ämnar göra? Då skulle man kunna få slutbesked på en byggnad där undervåningen har full funktion.

• Gilla
Ricson
  • Laddar…
Enligt lagen så ska det du söker bygglov för vara färdigställt innan du får slutbesked.
Dock kan du få interrimistiskt slutbesked, tillfälligt på svenska, och då kan du slutföra småsaker efter att du flyttat in.
Det är upp till inspektör/kommun att avgöra vad som är rimligt o skriva ut tillfälligt slutbesked för.
Att en våning inte är klar är jag skeptisk till att det funkar med. Men är det en våning utan badrum eller andra omfattande installationer kanske det skulle gå.

Finns det något som säger att jag måste ha båda våningarna inredda på ett hus med två plan? Skulle jag inte kunna i min bygglovsansökan ange att jag skall inreda plan 1. Sen när den är klar och jag får ett slutbesked på den så gör jag en bygganmälan om att jag även ämnar inreda plan 2?

Du kan söka bygglov för inredningsbar övervåning och få slutbesked när våning ett är klar enligt bygglovet.
Om/när du sen väljer att inreda övervåningen tror jag inte att du behöver något nytt bygglov för det.

Gabbe1 skrev:
Du kan söka bygglov för inredningsbar övervåning och få slutbesked när våning ett är klar enligt bygglovet.
Om/när du sen väljer att inreda övervåningen tror jag inte att du behöver något nytt bygglov för det.
Vad baserar du det på?

Man kan också meddela vid det tekniska samrådet att man ämnar genomföra bygglovet i 2 etapper.
Då kan man färdigställa etapp 1, ha slutsamråd för denna och flytta in när alla kraven på denna etapp är uppfyllda.
Därefter får man ev. ha ett nytt tekniskt samråd för etapp 2 och ett nytt slutsamråd för denna etappen innan vinden får tas i bruk.

Nu har jag en del funderingar kring detta med slutbeskedet...
Alla säkerhetsaspekter på byggnaden skall ju finnas på plats (har jag fått det påtalat för mig) och jag har därför monterat brandvarnare och barnspärrar och lås som går att öppna från rätt sida dörren osv...
Men hur är det t ex med spisskydd? Behöver man ha ett sådant på plats?

Vad har ni som haft slutsamråd fått för kommentarer? Några små punkter som kommunen kan anmärka på är ju alltid bra, då får de känna det som att de gör ett viktigt jobb... men vi måste verkligen kunna flytta in.

Vi hade inte allt på plats, t.ex. ingen barnsäkerhetsspärr på knivlåda, men visade upp spärrarna och lovade att installera när vi väl bestämt var knivarna skulle förvaras.
Hade inte heller något låsbart medicinskåp. Vi behövde även utöka vårt snörasskydd för att kommunen skulle bli nöjda. Men vi fick då ett s.k.
interimistiskt slutbesked (tillfälligt slutbesked) som gällde i 45 dagar tills att vi åtgärdat punkterna. Så det gick bra att ta byggnaden i bruk, dvs flytta in.
Men vi hade en bra byggnadsinspektör/handläggare som gick att resonera med...

Kom kommunen ut två gånger (och skrev två intyg) för att inspektera att ni hade barnspärr på knivlådan och medicinskåp? Undras vad det kan ha kostat...

Har aldrig flyttat in i en lägenhet (ens hos kommunala värdar) där detta funnits på plats.

Beror på hur spisen/hällen ser men skydd mot brännskador ingår i PBL så skyddet måste finnas tillgängligt.
Betr slutbesked så gäller # 6 från volvo . Ytterligare kostnader alltså. Ev kan BN tillstyrka interimistiskt beslut.

mariatherese skrev:
Kom kommunen ut två gånger (och skrev två intyg) för att inspektera att ni hade barnspärr på knivlådan och medicinskåp? Undras vad det kan ha kostat...

Har aldrig flyttat in i en lägenhet (ens hos kommunala värdar) där detta funnits på plats.
Nej kommunen kom inte ut igen utan nöjde sig med vårt svar angående knivlådan och medicinskåpet. Men snörasskyddet fanns som en punkt i kontrollplanen så kontrollansvarig avvaktade med att checka av detta och skickade inte in kontrollplanen innan vi åtgärdat och skickat honom en bild av det förlängda snörasskyddet.

Okej, då låter det ju mer rimligt. Vi skall ha uppfyllt alla delar i kontrollplanen (utom installation av kamin men den skall inte vara något problem att skjuta på enligt kontakt med kommun och KA).

Jag har hört att husfirmorna ibland har ett dokument med sig som tjänstemannen får skriva på vid slutsamrådet så att byggnaden kan tas i besittning direkt. Kan någon bekräfta detta och möjligen också ge en hint om hur det är formulerat? Våra grannar som byggt med totalentreprenad har inte varit med vid slutsamrådet.

Vi hade slutsamråd för vårt egenbyggda lösvirkeshus för två veckor sedan.
Kontrollplanen var ifylld och överlämnades vid samrådet, vi fick muntligt besked om att vi fick flytta in omgående, en vecka senare damp det skriftliga slutbeskedet ner i vår brevlåda.

Ganska precis ett år efter byggstarten får vi nu alltså flytta in, det känns grymt bra.

mariatherese skrev:
Jag har hört att husfirmorna ibland har ett dokument med sig som tjänstemannen får skriva på vid slutsamrådet så att byggnaden kan tas i besittning direkt. Kan någon bekräfta detta och möjligen också ge en hint om hur det är formulerat? Våra grannar som byggt med totalentreprenad har inte varit med vid slutsamrådet.
Vi fick ett muntligt tillstånd av tjänstemannen direkt och denne skickade även över ett protokoll från mötet där det stod att vi fick ta huset i besittning. Sen kom det med posten efter några dagar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.