Hej på er!
Eftersom länkarna till allt om bygglov inte längre verkar fungera ställer jag min fråga här istället. Vi ska till att söka bygglov för en tillbyggnad på vårt hus. Vårt problem är att vi för 7 år sedan byggde till en altan som sitter i ihop med huset, den ursprungliga altanen har bygglov men inte de ca 15 kvadrat vi byggde ut med. Vad händer nu när vi söker nytt bygglov? Vad jag förstår så ska numera bygglovshandläggaren alltid besöka den eventuella byggplatsen. Jag kan tillägga att alla tillbyggnader håller sig inom 5 meter från tomtgräns.
Gudfader
Medlem: Mar 2004
Län: Stockholm
Du får nog vackert ansöka om bygglov för altanen också.och betala straffavgift om inte kommunen är oerhört snälla o ser mellan fingrarna. I värsta fall får du riva altanen.
Jag har luskat lite till och tydligen fanns det ett bygglov för den ursprungliga pensionärskuvösen och om jag fattat rätt så har man rätt att bygga altan med skärmtak om taket inte överskrider 15 m^2. Det här i kombination med att det kanske går att frisera sanningen lite och flytta bak datumet när vi byggde ut altanen 2 år och därigenom klara preskreptionstiden....... kan det funka kanske? Om inte vad kan straffavgiften kosta?
Forumgud
Medlem: Feb 2006
Län: Dalarna
Bygglovskravet kommer du inte ifrån, inte med avseende på tiden iaf, däremot ev. böter efter 10år.
Alltså det jag menar är att det inte blir vitt efter 10år.
Bygglovskravet kommer du inte ifrån, inte med avseende på tiden iaf, däremot ev. böter efter 10år.
Alltså det jag menar är att det inte blir vitt efter 10år.
Sent from my LT15i using Tapatalk
Man slipper riva byggnaden också så vitt jag vet och det är nog den största fördelen för de flesta
Det gäller väl bara större bygglov och det är inte heller bestämt när under bygget som besöket skall göras?
Ja, så fick jag det förklarat, när jag pratade med handläggare på byggnadsnämnden ang. en om/bortbyggnad av balkong - det var inget som krävde besök, inte heller inglasning av den redan befintliga altanen (med något för stort tak).