Hej!
hjäääääääääääääälp!
jag äger en tomt och vill bygga hus på den och enligt översiktsplanen är tomten avsedd för bostad, grannen håller på att renovera sin gamla bostad.
Men när Jag ansökte om underhands besked att bygga ny bostad fick jag avslag på grund av att detaljplanen inte är klarlagd enligt handläggare.
för mig känns det som att handläggaren har något personlig med mig och vill inte hjälpa mig.
Jag ska vara tacksam om någon kan hjälpa mig om att hur ska jag gå tillväga.
Mvh
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Det är ganska vanligt att i områden där det pågår arbete med att utforma en detaljplan så stoppar kommunen alla bygglov tills detaljplanen är färdig. Detaljplanearbeten kan ta lång tid. På det du skriver här så tror jag inte att du skall tolka in någon personlig motsättning från handläggaren.
Här gäller samma sak, nybggnad av hus i enlighet med översiktsplanen får endast ske efter att först en detaljplan har upprättats. Kan ju få tråkiga konsekvenser ibland men underlättar ju för kommunen i sitt arbete.
Gudfader
Medlem: Mar 2004
Jag pratade med en bygglovchef för några år sedan (innan nya PBL började gälla om det nu har nån betydelse) om just detta då vi var i en liknande situation.
Bygglovchefen menade att kommunen måste pröva alla ansökningar om bygglov som kommer in och antingen bifalla eller avslå. Att bara säga att inga bygglov ges är alltså inte okej. Vid ett överklagande kan man få rätt att bygga, framförallt om tomten redan ligger i ett etablerat bostadsområde. Det anses som en orätt att en enskild med tomt i ett befintligt bostadsområde inte skall kunna få bygga hus i enlighet med de regler som gäller tills ny detaljplan tas eftersom det kan ta många, många år.
Var det "Underhandsbesked" du fick asad ett enkelt nej via telefon eller var det ett formellt avslående på en ansökan om förhandsbesked?
Hej. tack för svaren!
jag ansökte om underhands besked och ansökan skickades till by gruppen och fick avslag genom brev.
Handläggaren säger att jag ska ansöka om förhandsbesked vilken kostar 7000 kr och risken finns att blir ett nej ändå men jag har en beslut att gå vidare med till länsstyrelsen,så undrar jag om jag kommer att får positiv besked där?
Jag undrar om någon har erfarenhet och informera mig om det, så ska jag vara tacksam.
Mvh
Senior medlem
Medlem: Jan 2009
Län: Västra Götaland
Underhandsbesked? Är det Villkorsbesked du menar?
9 kap 19 § Om den som avser att vidta en bygglovspliktig åtgärd begär det, ska byggnadsnämnden i ett villkorsbesked redovisa sin bedömning i fråga om åtgärden kan antas komma att bli föremål för villkor för att uppfylla kraven i 8 kap. 1 och 2 §§. Ett sådant villkorsbesked är inte bindande.
Om du söker bygglov eller förhandsbesked måste du få svar inom 2 år.
9 kap28 § Om ett ärende om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som omfattas av en ansökan om expropriationstillstånd eller av ett påbörjat arbete för att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, får byggnadsnämnden besluta att ärendet om lov eller förhandsbesked inte ska avgöras förrän frågan om expropriationstillstånd har avgjorts eller planarbetet har avslutats. Om kommunen inte har avslutat planarbetet inom två år från det att ansökningen om lov eller förhandsbesked kom in till byggnadsnämnden, ska dock ärendet om lov eller förhandsbesked avgöras utan dröjsmål.
jag vet inte om underhadsbesked är samma som villkorsbesked.
först är underhandsbesked som är avgiftsfri, sker genom ansökan.
sedan är underhandsbesked som kostar 7000kr i avgift genom ansökan.
sen kommer byglov.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Det du kallar för underhadsbesked för 7000 kr är troligen det som iallafall tidigare kallades förhandsbesked. Det som är avgiftsfritt (inget beslut i bygglovsfrågor är avgiftsfritt) handlar om att kommuner ofta låter en handläggare titta lite översiktligt på inkommna ansökningar och om de direkt ser att en ansökan är "omöjlig" så kontaktar de den sökande och säger att detta kommer att avslås, och om man då låter det stanna där så slipper man betala avgift.
Om ärendet går till formellt beslut, och beslutet blir negativt så får man betala avgiften iallafall. Så detta är ett sätt för kommunen att bespara den sökande en onödig kostnad.
Det är inte alltid som dessa informella besked sedan håller i den fortsatta prövningen, om man proppsar på att få ett riktigt beslut så finns det något att överklaga, och det händer att den sökande då får rätt.