Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2010
Län: jönköping
Var får man tag i kartunderlag?!
Nähä, så lätt skulle det minsann inte vara. Kartan vi använde när vi skickade in ansökan om bygglov för plank var icke godkänd. Jag ombeds nu skicka in ny "situationsplan" plus två andra kartor som jag inte minns just nu, något med fasad och olika mått... Skala 1:500 om jag inte minns fel. Var får jag tag på detta?! Jag bor i Nässjö kommun, och det verkar stört omöjligt att genom internet leta sig fram till var det är meningen att jag skall få tag på kartunderlag och vad de olika kartorna/ritningarna skall innehålla. ALLA andra kommuner har formulär online för detta, INTE Nässjö!
Senior medlem
Medlem: Jul 2009
Län: Stockholm
Det kan ju inte vara en ovanlig fråga ens i Nässjö kommun, så kommunens växel borde kunna lotsa dig rätt om du säger att du vill ha ett kartunderlag för en situationsplan, i skala 1:500. Jag hittar iaf ett kommunalt mätningskontor på deras hemsida, de kanske är rätt ställe att vända sig till? Pröva också med orden "Primärkarta" och "Nybyggnadskarta" för att se om växeln kan lotsa dig rätt.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jun 2009
Län: NV Skåne
Nybyggnadskarta vill han nog i te slänga pengar på då den kostar 5400:-
Men det kanske är det kommunen försöker få honom till att köpa från första början när de säger att de äldre inte duger?
Fullvärdig medlem
Medlem: Apr 2008
Län: västra götaland
gå in på kommunen och be om en situationsplan i den skalan du skall ha. om de vill ha betalt gå till en mäklare på orten förklara läget och fråga om de kan hjälpa dig. vi brukar få de gratis på mail.
Fullvärdig medlem
Medlem: Feb 2009
Län: Västra götaland
Det som oftast efterfrågas från bygglovs sida är just en nybyggnadskarta. Denna är en nyuppdaterad karta som inventeras av kommunen eller av någon upphandlad av kommunen där även plantolkning finns med, mao prickmark och andra regler som följer detaljplanen.. momsbefriad, gud bevars.. Kostnaden är olika mellan olika kommuner och är klubbad av byggnadsnämnden...
Fullvärdig medlem
Ringde handläggaren för min ansökan igår. Det visade sig att kartan i sig var ok, men det saknades vissa mått som jag missat att skriva ut. Kartan fick jag av mäklaren, som sade nåt om lantmäteriet när jag fick den av henne. Jag tog därför ingen kopia på den innan jag skickade den för jag tänkte att den finns ju där på lantmäteriet tillgänglig för mig om jag behöver. Det visade sig att nej, där finns bara en gammal karta från 1973.........
JAG BLIR GAAALEEEEN!!!
Var fick hon den ifrån?! Nu har jag plötsligt INGEN karta, men den jag skickade in var tydligen godkänd.........Så om jag alltså skickar in samma karta (som jag inte har) med mått så....
Fullvärdig medlem
Medlem: Feb 2009
Län: Västra götaland
Kan du inte bara be handläggaren skicka tillbaka kartan /åka förbi och hämta upp den.. eller om hon kan ta en kopia av den som du kan fylla på måtten? En del bygglovshandläggare finns faktiskt där för att hjälpa till, inte bara för att jävlas..
Fullvärdig medlem
Medlem: Jun 2009
Län: NV Skåne
Kan du inte ringa o begära tillbaka den du skicka in.
Bara o säga att du skickat in "orginalet" av misstag, dom borde förstå eftersom dom e rätt duktiga på att begå sådana själva.
Fullvärdig medlem
Jag kommer göra exakt så imorgon. Han var trevlig, inte honom jag lackar på utan krånglet. *andas djupt och räknar till tio* Men det kommer gå bra till slut tror jag.