Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Sep 2005

Hur ska sektionsritning se ut?

Hej,
    jag har gjort bygglovsritningar för en planerad utbyggnad av övervåningen på vårt hus. Tanken är att bygga en takkupa längs hela långsidan av huset för att få full takhöjd på ena sidan av övervåningen. Jag är dock lite osäker på hur man ritar en sektionsritning. Om någon kunnig skulle kunna titta på de bifogade ritningarna, och speciellt sektionsritningen i ritningen planOmbyggnad så vore det schysst. Jag är tex osäker hur man skulle rita in takskärningen mellan det gamla 45-graders taket och den nya takkupans tak. Och om man behöver ha med mer detaljer invändigt i sektionsritningen?
    mvh
    /ola

ps. kartan i situationsplanen tog jag bort för att få till en liten fil så den missen behöver inte kommenteras.
    Bifogade filer Bifogade filer

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Det man brukar vara intresserad av är lite fler mått.
    Tex den nya takhöjden. Säkert några till om du funderar lite.

3.    länk #3

Tack för svaret, takhöjden (2,30) är ju redan måttsatt men bredden (djupet) på ytan kan det ju också vara bra att få dit.

4.    länk #4
    haavards avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Lägg ned! Please...
    Hus med takkupa hela vägen är i princip det fulaste som finns.

5.    länk #5

Lägg ned! Please...
    Är det verkligen så... Är du arkitekt eller har du något som kan underbygga det påståendet? Har du tex någon bild på en sån ful takkupa så vore det intressant att se. Själv tycker jag det kommer att bli helt ok (se bifogad bild) men tar gärna emot fler åsikter såklart.
    mvh
    /ola
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	husvy.jpg
Visningar:	18
Storlek:	97.0 KB
ID:	50847  

6.    länk #6
    Jonas_Olofssons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

Lägg ned! Please...
    Djävligt onödig kommentar..
    Euronom Keramex 35 VED panna.
    Acc tank 2500 L
    Solfångaranläggning
    Hus byggt-65 170m² +30m² garage (planerat tillbygge +61m²)

7.    länk #7
    haavards avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Djävligt onödig kommentar..
    Å? Någon måste ju försöka få det här landet att se ut som nåt annat än Öst-Europa 1970.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Stockholms län

Jag tycker inte det ser något vidare ut heller, tyvärr. huset ser automatiskt otroligt "påbyggt" ut, något man normalt sett vill undvika, alternativt framhäva genom helt andra materialval etc. Proportionerna blir skeva och hela byggnaden blir ganska oharmonisk, bättre att göra en ordentlig andra våning i såna fall.
    (och ja, jag är arkitekt, vad det nu spelar för roll)

det du allmänt behöver ha är som redan nämnts fler mått. huvudmåtten i planen (längd+bredd), delmått för tillbyggnaden, samma i sektionen
    Måttsätt vägg, bjälklag och taktjocklekar samt rita in fönstrena sitter i väggen, höjdmässigt.
    Hellre fler än färre mått.

I ritningsstämpeln (textrutan) skriv ut orginalstorleken på pappret, tex 1:100(A3) så att man vet om man har rätt skala på ritningen man har i handen eller om man behöver konvertera måtten eller vrida skalstocken några varv. (men med fler mått undviker man också missförstånd)
    Annars är det tydligt och prydligt ritat, och mina reservationer är rent smakmässiga...

9.    länk #9

Tack, det var ett konstruktivt svar :-)
    Vag gäller tycke och smak så behöver man ju knappast vara arkitekt för att ha en åsikt om det, men jag tror nån som har erfarenhet av att rita hus och har sett många hus gå från skiss till verklighet har skaffat sig en känsla för gestaltning, proportioner osv som är svår att få på annat sätt.

Jag håller med om att huset blir "framtungt" med en sån här lösning och att en hel övervåning vore betydligt mer proportionerligt. Tyvärr är det inte ett alternativ rent ekonomiskt, och en markutbyggnad går inte heller pga planbestämmelser. Så det här är det bästa alternativ jag hittat, antar att man ev skulle kunna kompensera det oproportionerliga med en bakre takkupa också någon gång i framtiden.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Stockholms län

Är tveksam till att en extra takkupa skulle göra det hela mycket bättre. Men jag förstår såklart att detaljplan, ekonomi och vision sällan klaffar.

I vilket fall skall du ta dig en ordentlig funderare på avvattningen för den kan både ställa till bekymmer och förfula huset eftersom sturännorna inte kan gå rakt ned till marken etc.

Lycka till!

11.    länk #11
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Tack för svaret, takhöjden (2,30) är ju redan måttsatt men bredden (djupet) på ytan kan det ju också vara bra att få dit.
    Jag var nog lite otydlig: Menade de yttre höjderna, dvs skärning tak-yttervägg o nockhöjd.
    Kanske några till.

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Kalmar

Hur löser man konstruktionen rent praktiskt här utan att behöva göra om hela taket även på baksidan? Limträbalk i nocken som går från gavel till gavel med eventuellt mittstöd? Klarar gavlar och mellanväggar detta?

Rent spontant utan att ha räknat känns det som att det skulle bli betydligt billigare att köpa nya takstolar och lyfta upp med en kran som ger dig ett 1½plans hus. Teglet kan du ju återanvända till det nya taket då det inte kommer att bli större.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen