1 810 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Har kommunerna någon koll på byggloven?
Jag har ett ärende hos kommunen bygglov och bygganmälan på ett ganska obetydligt projekt. Jag skulle skicka in en beskrivning av bygget bär allt var klart. Nu har det gått några år och den sista lilla biten är ännu inte klar. Finns det någon tidsgräns eller kan kommunen helt enkelt glömt mitt projekt?
Jag förväntar mig inte att ni har ett exakt svar men ni kanske har erfarenheter av fenomenet?
Jag förväntar mig inte att ni har ett exakt svar men ni kanske har erfarenheter av fenomenet?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Om vi antar att du menar att du fått ditt bygglov, bygger och skall skicka in handlingar om färdigställande när det är klart?
Då får du sedan ett slutintyg.
Ett bygglov är giltigt i 5 år. Om man går över den tiden så är bygget rent formellt ett svartbygge. Och du kan då bli tvungen att söka lov igen. I värsta fall så har ngt. hänt med regeltolkningen vid det laget så att lovet avslås, i så fall får man riva.
Nu är detta lite av att måla f--n på väggen. Jag tror att kommunen ofta är ganska flexibla med att lösa det när någon går över tiden.
Samtidigt så är det så att du behöver inte ha allt klart när du meddelar att du är klar. Det är helt OK om det är en del jobb kvar att göra.
Ett bygglov är giltigt i 5 år. Om man går över den tiden så är bygget rent formellt ett svartbygge. Och du kan då bli tvungen att söka lov igen. I värsta fall så har ngt. hänt med regeltolkningen vid det laget så att lovet avslås, i så fall får man riva.
Nu är detta lite av att måla f--n på väggen. Jag tror att kommunen ofta är ganska flexibla med att lösa det när någon går över tiden.
Samtidigt så är det så att du behöver inte ha allt klart när du meddelar att du är klar. Det är helt OK om det är en del jobb kvar att göra.
Jag tyckte allt kändes lite amatörmässigt vid handläggningen av mitt ärende. De hade t.ex. inte kollat att jag mailat in ritningarna. Vid telefonsamtal sa handläggaren att nu har jag visst hittat dom. Efter flera månaders väntan och hänvisande till att de hade mycket att göra kunde handläggaren genom att titta opå ritningen på 10 sekunder säga att det såg bra ut och det barav var att bygga. Jag skuklle skicka in dokumentet på hur jag byggt i efterhand.
OK. Då vet jag att jag skall skicka in inom 5 år och det kommer jag att hinna. Jag har egentligen bara 2-3 dagaras arbete kvar men det kräver vårvärme.
OK. Då vet jag att jag skall skicka in inom 5 år och det kommer jag att hinna. Jag har egentligen bara 2-3 dagaras arbete kvar men det kräver vårvärme.
Är det inte att man ska ha börjat inom 5 år inte att det ska vara klart?hempularen skrev:Om vi antar att du menar att du fått ditt bygglov, bygger och skall skicka in handlingar om färdigställande när det är klart?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Man skall börja inom 2 år och vara klar inom 5 år, dock lite tveksam om 5 år räknas från beviljat lov, eller från faktisk byggstart.
Byggstart ska ske inom två år från beslutsdagen, annars förfaller bygglovet. Bygglovspliktiga arbeten ska vara färdigställda inom fem år från beslutsdagen.hempularen skrev:
Positivt förhandsbesked är bindande för byggnadsnämnden om ansökan om bygglov görs inom två år från dagen för beslutet. Görs inte ansökan om bygglov inom två år upphör tillståndet att gälla. Tillståndet medför inte rätt att påbörja den sökta åtgärden.
Beslut om samråd och kontrollplan upphör att gälla om byggnadsarbetena inte påbörjats inom två år från dagen för bygganmälan (obs! inte från beslutsdagen som bygglov och förhandsbesked).
Det låter ju inte som om du har nåt bygglov?storkarp skrev:Jag tyckte allt kändes lite amatörmässigt vid handläggningen av mitt ärende. De hade t.ex. inte kollat att jag mailat in ritningarna. Vid telefonsamtal sa handläggaren att nu har jag visst hittat dom. Efter flera månaders väntan och hänvisande till att de hade mycket att göra kunde handläggaren genom att titta opå ritningen på 10 sekunder säga att det såg bra ut och det barav var att bygga. Jag skuklle skicka in dokumentet på hur jag byggt i efterhand.
Antingen bygger du svart, eller så menar kommunen att det är en bygglovsbefriad åtgärd. (Typ friggebod.)
haavard. Nej jag bygger absolut inte svart utan det handlar om en mindre förändring av huset. En del krävde bygganmälan och en annan bygglov. Det som krävde bygglov var att sätta igen ett fönster och det har jag av olika anledningar inte färdigställt ännu. Bygghandlägaren ville bara att jag skulle skicka in ett dokument som beskriver hur jag byggt. De har mina ritningar och svarat att allt såg bra ut. Den åtgärd som krävde bygganmälan var ändring av planlösningen av huset och där jag flyttade avloppsstammarna. Jag har vad jag kan förstå gjort allt jag borde göra och absolut inte svartbyggt.
Klicka här för att svara