Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    ToA
    Junior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Skåne

Vad bör jag tänka på vid en erindran mot en planändring/bygglov

Jag har fått in en grannyttran mot en plan ändring i vårt område. Ändringen är av en sådan art att jag inte tycker att det gagnar varken mig som fastihetsägare eller området.
    Vad bör jag tänka på när jag formulerar min erindra?
    Vad bör man undvika att ta med?

Tacksam för all hjälp!

2.    länk #2
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Frågan är, om Du har något emot plan ändringen. Om du anser att ändring kommer att påverka ditt boende eller din fastighet negativ, får du ange detta. Kommunen har en skyldighet att låta de boende i området yttra sig, men om det sedan betyder så mycket för kommunens planer, vet jag inte. Om du anger vad planändringen innebär, kan det vara lättare att svara på din fråga
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

3.    länk #3
    ToA
    Junior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Skåne

Frågan är, om Du har något emot plan ändringen. Om du anser att ändring kommer att påverka ditt boende eller din fastighet negativ, får du ange detta. Kommunen har en skyldighet att låta de boende i området yttra sig, men om det sedan betyder så mycket för kommunens planer, vet jag inte. Om du anger vad planändringen innebär, kan det vara lättare att svara på din fråga
    Planändringen innebär att ängen bakom mitt hus ska styckas av och man vill bygga en förskola fem meter från min tomtgräns.

4.    länk #4
    haavards avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Kan du hitta nåt som är dåligt för allmänheten väger det tyngre än om du skriver nåt som är negativt bara för dig eller för några få.
    Används ängen som idrottsplats? Finns det sällsynta insekter där? Blir det svårt att transportera ungarna dit?

5.    länk #5
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Ja just det, jag trodde först det skulle byggas en cementfabrik där. Nä, Du har små möjligheter att få till någon ändring av ett sådant förslag. Du får väl glädjas åt att barnen en dag kommer att jobba, och skatten de betalar då. kommer att gå bl a till din pension
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Sep 2005

Om det enbart är du som skickar in en erindran så blir det med mycket stor sannolikhet som saturnus skriver (om du nu inte kan hitta någon vikinga grav eller utrotningshotat på platsen ). Men om du får ihop en gäng andra personer så kan det gå att påverka. Vi var 35 fastigheter som hade lite andra åsikter än kommunen förra året och då lades det ärendet ned och en annan plats valdes. Det gällde inte ett dagis men en annan komunal byggnad. De som var engagerade i ärendet föreslog även en annan plats som sedemera valdes och flertalet blev nöjda.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen