Hej!
Jag har ett litet problem med kommunens bygglovshandläggare.

Problemet består ju (såklart) i att vi precis fått avslag på våran bygglovsansökan. Vi bryter mot gällande bestämmelser på 2st punkter.
- Vi planerar att bygga PÅ tomtgränsen mot ena grannen (där det redan står ett garage). Vi förlänger alltså en befintlig huskropp som redan står på tomtgränsen. Och har ett skriftligt godkännande från grannen.
- Vi överksrider den totala byggnadsarean som får byggas på tomten. Detaljplanen säger att max 20% av tomten får bebyggas, och vi kommer att hamna på ca.25%

Jag förstår att vi strider mot dom här två punkterna, och att ett avslag kanske var att förvänta. MEN det som irriterar mig är att ett hus som ligger 3 hus längre ner i längan med exakt likadana hus har fått ett bygglov godkänt och gjort en EXAKT likadan utbyggnad som vi tänker göra. Och ett hus som ligger två hus bort brann ner för 10år sedan, och den nya huset som byggts upp ser nästan exakt likadant ut som vårat skulle göra efter en utbyggnad. Alltså är det 2 av 6 hus i längan som fått godkänt att göra exakt samma utbyggnad som oss. Till detta så är det ett hus i längan som gjort en "liknande" utbyggnad fast lite mindre. Men då också PÅ grannens tomtgräns, och fortfarande mera en 20% av tomtems totala area,
Vid en snabb överslagsräkning (via Google maps och satellitbilder på hitta.se) så är det mer än hälften av alla fastigheter i området som byggt på mera än 20% av tomtens totala area.

Efter en hetsig diskussion med våran bygglovshandläggare över telefon där jag undrade om lagen inte borde vara lika för alla så slutade det med att jag la å´på i örat på henne. Tilläggas bör att hon uppträdde otroligt drygt och översittande, och vägrade att lyssna på mina argument eller motivera beslutet. Och på min fråga om lagen och bedömningarna som dom gör inte borde vara lika för alla så svarade hon till slut JO. Men hon kunde ändå inte bevilja bygglovet.

Min fråga är hur man går vidare med det här? Är det kört nu? Eller kan man överklaga? Är det någon idé att överklaga? (Kostar ju en del pengar att göra det).

Finns det nån kunnig här på forumet som kan komma med lite tips och idéer om hur vi kan går vidare och få igenom vårat bygglov så vi slipper flytta från ett område som vi älskar.....

Överklaga och bifoga bilder över grannarnas utbyggnader. Glöm inte att hänvisa till likhetsprincipen.
***************************************************************************************************
Likhetsprincipen är ett begrepp inom juridiken. Principen innebär att alla är lika inför lagen, och att lika fall skall behandlas lika. Principen innebär inte att alla beslut skall vara lika, utan att fall där de sakliga förutsättningarna är lika skall bedömas på samma sätt.
I svensk rätt är principen fastlagd i regeringsformens 1 kap. 9 §: ”Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen skall i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iakttaga saklighet och opartiskhet.”
***************************************************************************************************

Tack Buster1
Bra tips!

Kan också tillägga att den tidigare ägaren hade ett godkänt bygglov på samma utbyggnad från 1975. Så det var ju tydligen helt ok då i alla fall....

Vet inte hur det är i eran kommun, men i våran känns det lite som om att det gäller att tillhöra "rätt" församling, eller vara "framstående" i kommunen eller känna rätt folk - då går det nästan att få igenom vad som helst känns det som.

Ja, det verkar ju verkligen inte som att det är samma regler som gäller för alla i alla fall....

Men så blir det väl när det är en bedömningsfråga. Det är väldigt avgörande vilken handläggare man får, och vilket humör dom är på...

I just det här fallet så var handläggaren dessutom väldigt otrevlig och dryg....

Tyresö
Misstänker att du råkade tala med henne i fel period i hennes månad....
Prova igen om en vecka, då är hon säkert mer tillmötesgående.

Är du säker på att alla grannar har bygglov för det dom har gjort?

Det här med procentsats av tomten, hur stor är din tomt enligt kartorna?
Vet du exakt vart alla gränser går så du är säker på hur stora deras tomter är och hur stora deras hus är?

Olika handläggare behandlar olika, men finns det beviljade lov på EXAKT samma som det du gör så bör det beviljas, men ingen garanti.

En överklagan kostar ingenting.

Första frågan är ju om du verkligen fått ett avslag ännu. Eller är det bara en handläggare som tycker att det skall avslås. Du kan alltid begära att frågan skall tas upp i byggnadsnämnden. Haken är att då kostar det pengar även att få avslag.

Sedan är det nog så att på de flesta platser så är byggnation av bostadshus direkt på tomtgränsen en total omöjlighet. Men i vissa detaljplaner så godkänner man garagebyggnader på tomtgränsen.

Det finns ibland en del halvfula knep för att få igenom en mindre överyta. Man kan i bygglovet ange att man även avser att riva en del av den befintliga byggnaden. I vissa fall så finns det kanske en altan som räknas in i byggnadsytan, eller liknande. Man får bygglov för utbyggnad och rivning av ex. altanen. Klarar ytkravet. Sedan har man 5 år på sig att utföra den totala ombyggnaden, när gränsen börjar närma sig så skickar man antingen in relationshandlingar som anger att altanen inte är riven, och hoppas få slutintyg ändå. Eller så begär man förlängt bygglov för slutförande. Håller man på tillräckligt länge så kommer myndigeheten inte att orka kräva att även rivningsdelen av bygglovet genomförs.

Jag har iofs hört talas om fall där bygglovsmyndigheten insåg vad som höll på att hända och villkorade igångsättningen av en utbyggnad med att rivningsdelen skulle vara klar först.

Kolla att grannarna har bygglov. Jag vet en som skulle bygga en farstukvist och inte fick bygglov, och då drog fram argumentet att många andra gjort det. Gissa hur populär han var på gatan när halva gatan fick riva sina farstukvistar...

Har inte så mycket att tillföra bara säga att jag känner igen mig i din situation. Jag har fått uppfattningen att man får ha lite tur med handläggarens personliga uppfattning om området. Vissa tror att staden är ett museum som måste bevaras till vilket pris som helst sedan att det går ut över familjer som inte kan leva ett bekvämmt liv i huset tänker dem inte på. Sedan vad som är extra kul är att det är dina skattepengar som föder alla trevliga byråkrater på staden byggnads kontor, receptioner, nämnder och alla andra nödvändiga och viktiga instanser som tar dessa beslut osv.

Tror att handläggaren inte kan lämna ett bygglov på delegation om det strider mot detaljplanen har jag fel? Kan dem inte ta på delegation som måste det upp i nämnden, eller? Men om så är fallet så kunde dem ju informerat dig om detta, men hon tyckte kanske inte att det var viktigt för dig att veta eller att det inte är hennes skyldighet att informera dig om detta.

Jag har hunnit tröttna flera gånger på mitt projektet fast jag inte har något bygglov än.

Ta kontakt med en lokal arkitekt eller liknande och sök igenom byggnands nämnden, handläggaren kan tycka en massa saker men har inte makten...
Stå på dej men LÄS PÅ.

MackeG skrev:
Hej!

Min fråga är hur man går vidare med det här? Är det kört nu? Eller kan man överklaga? Är det någon idé att överklaga? (Kostar ju en del pengar att göra det).
Har du inte fått ett skriftligt beslut på bygglovsansökan ?
Har för mig att till alla beslut skall det bifogas information om hur man begär omprövning eller överklagande av beslutet. :S
Om du har fått det så är det ju bara att göra som det står där men du kommer inte längre med bara ordväxling utan sakliga argument.

Prata med dina grannar och be dom att få kopior på deras bygglov och ansökningar alternativt begär ut dom från kommunen då det är allmänna handlingar. Om du begär ut från kommunen begär även kopior på deras ansökan inte bara ritningar och lov. Du ska vara beredd på att du får betala några kronor då det troligen blir ett antal sidor som du får ut.
Använd samma argument som grannarna i din begäran om omprövning/överklagan om dom inte helt skiljer sig från de skäl du redan angett för då kan det se lite konstigt ut.

För att en granne har fått bygglov för något som strider mot detaljplanen i områder, ger inte nästa granne automatisk rätt att bygga samma. Som jag och några till uppfattar Ditt inlägg, så har du erhållit ett beslut, = ett negativt beslut. Då får du överklaga detta beslut, att överklaga beslutet kostar inget. I ditt överklagande begär du "Personlig inställelse". I överklagandet får du förklara hur nödvändigt den här tillbyggnaden är för familjen m m .
Så här går det normalt till när man överklagar någon. Din överklagan skall lämnas till kommunen, men tillställas Länsstyrelen eller Länsrätten, detta står på beslutet. Kommunen tittar på ärendet igen, ändrar inget för de vet vem du är och hur du uppträder, så nästa instans får avgöra ärendet.
Den andra vägen att gå, är att du begär omprövning av ärendet, en annan tjänsteman kollar då upp ärendet igen.
Men det du först skall göra, är att hämta ut bygglovshandlingarna för de andra kåkarna som fått bygglov. Nu gör du så här, Du går dit, till kommunen och deras byggavd. där, och så ber du damen om ursäkt för att du brusade upp. Så får du kolla de andra fastighternas bygghandlingar som finns där, så ber du att få kopior på de delar som visar deras tillbyggad, ( tänk på att man normalt får 10 kopior, vill du ha fler, får du betala för det) Innan du begär omprövning av beslutet, ber du att få tala med tjänstemannen där, och förklara att du ämnar begära omprövning av beslutet, men du har några frågor innan du lämnar in ditt yrkande. Så får du förklara igen hur läget är, och så visar du alla kopior av grannarnas bygglov. Hur enkelt som helst. Tyvärr är den svenska skolan så undermålig i sin läroplan, att man inte lär ut hur man överklagar, eller ens förklaras att det finns en Förvaltningslag. Därför får beslutsfattarna den befolkning de förkänar

Har du inte fått ett skriftligt beslut på bygglovsansökan ?
Har för mig att till alla beslut skall det bifogas information om hur man begär omprövning eller överklagande av beslutet. :S
Om du har fått det så är det ju bara att göra som det står där men du kommer inte längre med bara ordväxling utan sakliga argument.
Helt rätt orparn. ./.

Det skall alltid bifogas en besvärshänvisning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.