Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2010
    Län: östetgötland

Carport-avslag

Jag fick avslag på min carport.
    Jag trode att det är bara formalitet med bygglov, så jag väntade inte på svaret från kommunen, precis när jag var klar då fick jag avslag. Jag får inte bygga överhuvudtaget nåt.
    Var förvånad faktiskt, det är bara tre hus i mitt område, mitt hus ligger som sista i raden, så carporten skulle inte påverka mina grannar, de ser inte den heller. Min första grane sa att han fick ett brev från kommunen ang. carporten och han svarade att det inte stör honnom.
    Carporten var från gatan 5 m och byggdes som en tillbyggnad på ett gammalt, gammalt hus (ca 30m/2) och som används som ett förråd.
    Kommunen sa att jag får bygga max 25 m/2 och detta är redan förbrukat med det lilla huset. ( Fast lilla huset är störe än 25m/2)
    -Vad gör jag nu?
    -Vet inte vilket detaljplan området jag bor i.
    -Kan jag klaga, carporten var jätte viktig för mig - jag var så glad när det första snö kom och jag behövde inte rensa snö från bilen.
    -Finns det något sätt att gå mellan bygglovlagen, läste nånstans att en man fixade med lösmutter en sida så det räknades som lös byggnad, eller har jag förstått fel??
    -Ska jag betalar böte om kommunen ser carporten?
    - Hur mycket?
    -Varför frågade de min grane om det stör honnom om jag inte fick bygga nått överhuvudtaget?

Många frågor det vet jag, men finns det någon som kan hjälpa mig??
    Tacksam för hjälpen.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Hur motiverar kommunen sitt beslut? Skriver de enbart att dina 25m2 är förbrukade? Var kommer t.ex. denna siffra från?

(Sedan kan jag tycka att det är lite konstigt att du började bygga innan du fick OK)

3.    länk #3

Jag ringde kommunen i går så fick jag veta om dem 25/m2, hon sa att jag får deras brev om 2 dagar.
    Jag vet att det var dumt av mig att börja bygga.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Ja, det vore ändå intressant att veta var dessa 25 m2 kommer från? Är siffran helt tagen ur luften eller kan kommunen motivera detta på något sätt?

Det bästa är naturligtvis att ta en diskussion med dem och försöka vara så tillmötesgående som möjligt. Försök få till en lösning. Risken är annars att det dimper ned ett vitesföreläggande i brevlådan ganska snart.

Är de inte medgörliga kan du ju alltid försöka överklaga till Länsstyrelsen.

5.    länk #5

men jag kan plocka isär det på nogra timmar om det behövs,
    Jag var rädd när du skrev vitesföreläggande, är det dyrt?

6.    länk #6

jag ska skriva mer om dem 25 m2 när jag får papper

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Halland

Kommunen kan ju kräva att du tar bort den om de vill.
    Läs igenom detaljplanen för ditt område det kan ju finnas ledtrådar där varför du fick avslag.
    Vad har du nedanför ditt hus, en obebygd tomt??
    gå runt bygglovslagen verkar vara ett dumt sätt att försöka på, har du redan byggt ut max på tomten så är ju till och med krav på bygglov på att ställa din husvagn på tomten (under en längre tid naturligtvis)
    Men olika kommuner är olika griniga, vet ju inte var du bor, här i Halland längs kusten Halmstad, Mellbystrand Skummeslöv och nedåt skåne är de ganska hårda.

8.    länk #8
    Rickens avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: jämtland

När du får beslutet hem så ser du vad dom har grundat det på.
    Scanna gärna den och läg upp, eller skriv av hela beslutstexten så vi kan läsa.

Om dom ser bygget så kommer du få brev hem där du har 2mån (förmodligen) på dig att undanröja byggnaden eller inkomma med bygglovsansökan. Eftersom du har ansökt om bygglov och fått avslag så är inte riktigt det ett alternativ.

Det kan vara så att du har en ledningsgata precis där du har ställt carporten. Den får man inte bygga på.
    Sånt ser inte alltid handläggaren innan denne skickar ut grannehörandet. Förmodligen så har dom skickat ett brev även till kommunens fastighetschef som har konstaterat att det är något där som gör att det inte borde bebyggas. Därför har det löpt hela linan ut.

Ett tillägg, det finns inget som heter lös byggnad. Glöm det.

9.    länk #9

en sak som jag kan tänka mig är att kommunen kanske räknar det gamla huset som ett hus, eftersom det var byggt som ett hus för 60 år sedan men jag använder det som förråd, om det är så då har jag två hus på min tomt, kan de räkna så?

10.    länk #10

Östergötland bor jag i

11.    länk #11

nu måste jag hem, skriver igen när jag får brevet

12.    länk #12

Tack alla som svarar, det hjälper mig faktiskt

13.    länk #13
    Rickens avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: jämtland

Fota/scanna alla handlingar du har skickat in samt beslutet så kan man bedömma o se vad som har hänt.

14.    länk #14
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Kommunen har rätt i sitt beslut, men överklaga beslutet. Eller ännu bättre, begär omprövning av beslutet. Prickemark är i regel 6 meter in till bostad. Carporten befinner sig 1 meter ut på prickemark, knappast något kommen invänder normalt på = sk mindre avvikelse. Men vad gäller totala byggytan för tomten, har redan uppnåtts, och med råge t o m = mindre avvikelse. Men att uppföra ytterligare en byggnad. å nej; någon djävla ordning får där vara. Jo det är rätt som kommunen gör, närmsta grannar skall få yttra sig, oavsett utgången.
    Din kommun är påläst. Men det är inte så att kommunen har beslutat på ren djävulskap mot dig.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

15.    länk #15
    haavards avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Jag var rädd när du skrev vitesföreläggande, är det dyrt?
    OM de säger att du får behålla carporten tror jag avgiften till kommunen skall vara 4x ordinarie bygglovsavgift (och minst 1/20 prisbasbelopp).
    Sen skall länsstyrelsen ha tilläggsavgift som är 500 kr/kvm for alla kvadratmeter -10. (Dvs om carporten är 15kvm blir det (15-10)x500=2500kr.
    Det står dock i PBL att avgifterna får reduceras eller sättas till noll om särskilda skäl föreligger.
    Om du måste riva den tror jag det blir det gratis om du gör det direkt-innan det går till byggnadsnämnden.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen