Junior medlem
Medlem: May 2008
Län: Västra götaland
Ännu mer OT:
"Länsstyrelsen har hänvisat till 1 kap 1 § indelningslagen, som föreskriver att en indelningsändring får genomföras mot en kommuns vilja endast om det finns synnerliga skäl."
Och eftersom de yttrar sig 06/11 så är det givetvis omröstningen i november förra året de hänvisar till och inte omröstningen framåt i tiden...en omröstning som alltså var en bortrest centerpartist ifrån att bli för förslaget.
Gudfader
Medlem: Feb 2005
Län: Göteborg, Björlanda
LT hänvisar i första hand till Statskansliets negativa utlåtande den 9 juni 2010.
Omröstningen i kommunfullmäktige 5 nov 2009 gällde fortsatt utredning. Det har efter att en intressegrupp beställlt en egen utredning som senare lämnades till Kammarkollegiet, gett färre anhängare vilket omröstningen 9 sept 2010 visade. 44-21.
Kontentan av hela cirkusen är att en kommundelning är tekniskt möjlig, men synnerligen olämplig. Det går att göra en enskild kommun av SDF Centrum också...rent tekniskt.
LT gör ju bara sitt jobb när den genomskådar lobbyarbetet.
Det är vâl ganska uppenbart att du är för en kommundelning och att jag är emot.
Junior medlem
Medlem: May 2008
Län: Västra götaland
Nej, Länsstyrelsen hänvisar ju enbart till mötet i kommunfullmäktige 5/11-09.
Kontentan är ju att de anser det inte finns synnerliga skäl till en delning, något som sagt är krav för att delning skall ske när kommunen är emot det hela, inte att en delning är olämplig. Finns väl snarare väldigt mycket som visar på att det inte är olämpligt alls med en delning ur de flesta perspektiv som tex PwC:s rapport visar.
Det är uppenbart att du är emot men att jag själv är för är ju iaf mer än vad jag själv visste =)
Edit: Men känns som den här diskussionen kanske är bäst att ta någon annanstans...
Nej, Länsstyrelsen hänvisar ju enbart till mötet i kommunfullmäktige 5/11-09.
Kontentan är ju att de anser det inte finns synnerliga skäl till en delning, något som sagt är krav för att delning skall ske när kommunen är emot det hela, inte att en delning är olämplig. Finns väl snarare väldigt mycket som visar på att det inte är olämpligt alls med en delning ur de flesta perspektiv som tex PwC:s rapport visar.
Det är uppenbart att du är emot men att jag själv är för är ju iaf mer än vad jag själv visste =)
Edit: Men känns som den här diskussionen kanske är bäst att ta någon annanstans...
LT inväntade Statskansliets utlåtande. Det är ju en naturlig gång i förvaltningarna. Att man även hänvisar till historiska underlag är väl helt naturligt. Inget nytt hade tillkommit.
PwC:s rapport tog ingen hänsyn till lämpligheten alls. Endast till den tekniska möjligheten. Något som beställaren "Nätverket" utnyttjade ytterligare en gång när man lät Demoskop gör en styrd "opinionsundersökning". Demoskop visade på oprofessionellt uppträdande som ställde ledande frågor och kunde trots detta ändå bara visa på oförändrad åsiktsfördelning i statsdelen.
Olämpligheten bestod ju huvudsakligen i att Göteborg fick en garanterad kostnadsökning och att Torslanda i bästa fall klarar sig själva utan kostnadsökningar. En inflyttad missbrukare eller en vargavinter och hela budgeten faller.