I detaljplanen för min tomt står följande: "Bygglov får inte ges förrän vattenförsörjningen är tryggad". Inom området så har samtliga egna brunnar men inte den här tomten. Menas det att jag måste borra en brunn innan jag kan ansöka om bygglov eller räcker det om jag skriver att egen brunn kommer borras?

I mitt fall var jag tvungen att styrka tillgången på tjänligt vatten innan bygglov gavs, så en fullständig vattenanalys var tvungen att göras. Detta trots att inget om detta angavs i detaljplanen (byggnadsplanen).

Hemmakatten
Man kan anlita en hydrogeolog som med mätinstrument kan se om det finns sprickzoner med vatten. En hydrogeolog kan också med viss säkerhet säga om vattnet är salthaltigt eller ej.

Man kan knappast tolka skrivningen annat än som att en givande vattentäkt redan måste vara borrad innan bygglov kan medges.

Men jag kan ha fel. Så varför inte testa! Börja med att be handläggaren medge bygglov på delegation mot ditt löfte att borra i efterhand. Om inte det duger, fråga om det räcker med fackmannamässigt styrkt vattentillgång. Får du ändå nobben står du inför ett vägval.

Vill du framhärda i rätten att bygga först och borra sen kan du pröva regeln rättsligt genom att överklaga byggnadsnämndens avslag. Vill du bygga lite snabbare får du kanske lyfta luren och ringa en brunnsborrare direkt.

En genväg kan vara att kolla om någon granne redan har en vattentäkt, som du kan få köpa in dig i. Detta bör du då reglera med officialservitut.

Tack. Det visade sig vara att jag måste borra en brunn och se till att vattnet räcker till, sedan ansöka om bygglov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.