Hej.

Fråga:

Ni som byggt enlig detaljplan, kontaktade ni grannarna och visade erat hus?

Detta även fast man egentligen inte behöver göra detta.

Jag förstår att detta är god ton men man vill ju inte heller väcka den
björn som sover.......

Grannarna vet om att det skall byggas ett hus där och jag har pratat med två av de
fyra som kan beröras.

Mvh,

Rebmic.

Nej, de har faktist inte med saken att göra.

Nej, varför fråga liksom, om man håller sig till planen?

Det är alltid en bra ide att visa upp det färdiga bygglovet. Samtidigt ser man till att man får en påskrift av grannarna (på exempelvis ritningarna till det färdiga bygglovet). Efter detta så har dom tre veckor på sig att överklaga eftersom du faktiskt har "delgivit" dom om att du fått bygglov.

Om du inte gör det kan det bli så att dom påbörjar ett överklagande medans du bygger och då blir allt mycket jobbigare att hantera.

Att bygglovet följer detaljplanen (enligt kommunen) behöver inte betyda att det gör det enligt högre instans (länstyrelsen osv).

Vi har själva överklagat ett bygglov som kommunen godkänt där sedan länstyrelsen hävde bygglovet för att det inte följde planen. När kommunen sedan fick en ny ansökan som man godkände så överklagade vi även detta och fick rätt i både länstyrelse och länsrätt. Inte heller denna gång följde byggnaden planbestämelserna. Först vid tredje ansökan så blev det rätt.

Vad jag vill säga med detta är att man ska vara försiktig med att säga att "vi följer detaljplanen och då finns inget att överklaga". De som är direkt berörda har tre veckor på sig från den dag dom fick reda på att det finns ett bygglov. Det kan ju faktiskt ta ett år (eller mer) innan ett bygglov börjar "märkas" för grannarna.

Att visa upp ett givet bygglov kan vara bra för att vara säker på att det vunnit laga kraft. Om alla grannar (berörda) skriver under efter att bygglov givits så vinner det laga kraft och risken för bakslag senare försvinner. Om i fall att man är säker på sin sak så är det ju relativt oviktigt om grannar skriver under eller inte, det är ju mer om man ligger utanför detaljplan.

christina113 skrev:
Om i fall att man är säker på sin sak så är det ju relativt oviktigt om grannar skriver under eller inte, det är ju mer om man ligger utanför detaljplan.
Om bygglovet är enligt detaljplanen eller inte är en tolkning och tolkningar är alltid osäkra. Det finns många exempel där bygglov följer detalplanen enligt kommunen men där högre instans häver lovet. Sen finns det andra saker som inte står i detaljplanen som också kan påverka ett beslut i högre instans (t.ex. betydande olägenhet).

För egen del så skulle jag hellre ta en överklagan direkt efter att lovet är beviljat istället för att riskera att det kommer när bygget redan är startat.

Visst är det ofta tolkningsfrågor om något är inom detaljplan eller inte. Men det finns också många fall, som tex mitt eget, där detaljplanen är gammal och generös och egentligen inte reglerar särskilt många saker. Då blir den väldigt lättolkad och det finns inget kvar att diskutera. Mina grannar kan ju roa sig med att överklaga om de vill men de kommmer garanterat att förlora. Huset är tillräckligt långt från gata och grannar, det står inte på prickmark, det är tillåtet antal våningar, höjd och taklutning, det är mindre än tillåten byggyta och det har färre antal bostadslägenheter än tillåtet. Fler regler än så finns inte.

Finns ingen anledning till att fråga grannarna sålänge du följer detaljplanen till punkt och pricka!
T.ex. även om du har en liten bit av huset på prickmark, fråga grannar etc.

OBS! Även om en granne skriver på din ansökan innan du söker så har denna ÄNDÅ möjlighet att överklaga ditt bygglov!

MVH

vi sa inget till grannarna förens vi fått vårat bygglov, dom hade väl sina aningar. men det står i bygglovet och när man ansöker att man ska meddela grannarna och andra fastigheter som berörs. men NÄR man ska göra det står det ingenting om :)

bränski skrev:
vi sa inget till grannarna förens vi fått vårat bygglov, dom hade väl sina aningar. men det står i bygglovet och när man ansöker att man ska meddela grannarna och andra fastigheter som berörs. men NÄR man ska göra det står det ingenting om :)
Du bör göra det innan du börjar bygga. Inte roligt om det kommer en överklagan mitt i bygget. Om dessutom den som klagar får rätt så sitter ni i smeten.

Byggingenjören skrev:
Finns ingen anledning till att fråga grannarna sålänge du följer detaljplanen till punkt och pricka!
Men så tänker de flesta "dom bygger ju enligt detaljplanen" eftersom kommunen godkänt bygglovet. Detaljplaner kan tolkas och tolkningar kan variera i olika instanser. Om en högre instans tolkar planen annorlunda än kommunen så är det jobbigt för den som redan startat bygget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.