Har fått bygglov och det är betalt och klart sedan några månader.
Skall nu skicka i bygganmälan. Är det en extra avgift på just bygganmälan eller ingår det i bygglovet?

Skall bygga mindre garage i Göteborg.

// Cinema101

C
Hos oss var det samma papper, men det kanske det inte är i göteborg iofs.

EDIT: Dock vill jag minnas att det var separata avgifter på fakturan som man dock betalade tillsammans.

Om inte jag mins fel så ingick det i bygglovet och var ett papper som bekräftade när bygget skulle börja.

Bygganmälan gör man oftast samtidigt som man söker bygglovet. Finns en kryssruta på bygglovsblanketten. Du kan göra det i efterhand. Har för mig det är gratis, faktiskt aldrig gjort det i efterhand :p

Här i Stockholm kostar det pengar. En bygganmälan är ju inte bara ett kryss på en blankett, det skall hållas byggsamråd (som i bästa fall är ett tel. samtal på några minuter), det skall utses en Kvalitetsansvarig, man skall presentera och få godkänt på en kontrollplan osv. Ofta är det ju först på byggsamrådet som det blir klart huruvida man måste få utsättning från kommunen (som också kostar en hel del).

H
I Halmstad gör man det samtidigt som bygglovsansökan, är ett kryss. Vid mindre byggnader typ garage så kan du själv vara kvalitetsansvarig. Mest troligt så ska kommunen mäta ut var på tomten det ska ligga, kostar pengar. De ska även mäta när byggnaden är färdig, kontroll.
Gjorde en tillbyggnad till huset och då var det bara att köra när bygglovet kom.

I kommunen jag bor i, finns på ansökningsblanketten till kommunen, tre möjligheter att kryssa. Dels Ansökan om bygglov, dels Bygg/Rivningsanmälan, dels Kvalitetsansvarig.
Kryssar man bara i Ansökan om bygglov, får man, förhoppningsvis, Bygglov.
I bygglovet finns då vissa krav:
-Minst tre veckor innan arbetet påbörjas skall byggherren inlämna en bygganmälan till miljö- och byggnadsnämnden.
-Kvalitetsansvarig för arbetena skall utses av byggherren. Undertecknad anmälan av kavalitetsansvarig skall lämnas in.

Någon ytterligare kostnad för dessa anmälningar tas inte ut av kommunen, utan det ingår i bygglovet.

Olika kommuner har olika betalningsmetoder.
Vissa tar betalt för allt vid bygglovet.
Andra delar upp betalningarna på flera tillfällen.

Det kom en "fin" räkning på 2000kr för bygganmälan..

Cinema101

Såvitt jag minns så fick vi betala allt på en gång, men det var olika specificerade poster på fakturan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.