Bygglov
Robert-san01: [citat] Du måste kunna påvisa vilka beslut som påverkar ditt beslut och de måste vara tagna under samma gällande PBL. Det som LS prövar är inte tolkningen i detalj, utan om de hanterat ärendet korrekt, rätt instanser är kontaktade osv. Det är väldigt lite tycket och smak i LS hanteringar. Kolla gärna efter något i MMD om de har något beslut som visar att praxis för lite avvikelse
Marlen Eskilsson: BBR Boverkets byggregler BL Byggnadslagen (1947:385) BN Byggnadsnämnden BS Byggnadsstadgan (1959:612) BVL Lag (1994:847) om tekniska egenskapskrav på byggnadsverk, m.m. Dir. Direktiv Ds Departementspromemoria EKMR Europakonventionen (SFS 1994:1219) EI 30 Brandklass. Byggnadskonstruktionen skall motstå brand 30 minuter. EI 60 Brandklass. Byggnadskonstruktionen skall motstå brand en timme. FL
Marlen Eskilsson: En del frågor eller problem som rör bygglov kan få långtgående konsekvenser för de inblandade om de angrips på fel sätt. Tänk på att du ofta inte vet vem det är som har skrivit ett inlägg och att det är omöjligt för oss att bekräfta sanningshalten i varje inlägg. Ta därför inläggen och råden för vad de är och kontrollera själv innan du agerar utifrån något du läst här.
fredman68: Lång historia kort - brukar man göra provtryckning för energideklaration inför interrimsbeslut? Dvs enbart nedervåning - övervåningen är inte klar… Tycker det inte borde funka med energideklarationen.
Ny_husägare: [citat] OM vi bygger den ena delen först, så måste i alla fall delar av den första delen rivas för att bygga den andra delen. Särskilt taket blir en utmaning att inte riva. Det är ju detta som är helt galet i tolkningen. Dvs slutresultatet blir detsamma, men tillvägagångsättet är inte tillåtet. Ren kapitalförstöring.
Johan Gunverth: Nä, grundidén är ju att man skall få hjälp att analysera text och språkbruk. Låt säga att alla bygglovsbeslut i Göteborgs Stad blev tillgängliga som en databas för en aktör, t.ex. en forskare i juridik på Handels. Ur detta kan man sedan med hjälp av RAG (språkförstärkning med specifik kunskapsförråd) från bygglovshandläggarnas språkbruk, metoder och argument hitta gemensamma
Claes Sörmland: Lite googling gav kompendium från kursen Byggnadsteknik A på Högskolan Gävle som presenterar standarden: https://www.studocu.com/sv/document/hogskolan-i-gavle/byggnadsteknik-for-fastighetsmaklare-ekonomer/berakning-av-area/120866389 Öppenarea (OPA) är area av helt eller delvis öppna mätvärda utrymmen inrättade för vistelse eller förvaring i anslutning till en byggnad, begränsad av
Kadabra: [citat] Kan man tycka, troligen kan man få rätt någongång men när.
mexitegel: Grundregeln är att t.ex. ett mindre växthus(max 30 kvm) som tillsammans med andra komplementsbyggnder (tex. förråd) inte överstiger 45 kvm inom detaljplan, är max 4 meter högt, inte är anmälningspliktigt och därmed heller inte behöver startbesked och då heller inte kostar några avgifter. Är det närmare än 4,5 meter till granne behöver du dennes medgivande. Det finns undantag,
pmd: Återigen dessa omotiverade bedömningar. Jag måste väl läsa utredningen för motiveringar, antar jag, men jag bedömer att jag inte komer att bli så mycker klokare.
Claes Sörmland: [citat] När är de byggda, d v s vilja år fick de bygglov? Hur många är svartbyggda? Om detaljplanen är gammal och byggnadsnämndens systematiskt har givit dispenser finns nog möjligheter att göra avsteg från den gamla detaljplanen även vid bygglovsprövning idag.
Nyatag: Det är egentligen två main frågor: 1. Råd inför hur mycket och vad man bör säga under en bygglovsrådgivning med kommunen? Kommer att vilja undersöka ett par olika möjligheter (i första hand avstyckning, i andra hand utbyggnad for inredning av ytterligare bostad). Kommer det man säger att registreras någonstans, och kan detta på något sätt påverka negativt i framtiden? Eller är
cmias: [citat] Så som jag har tolkat reglerna nu är att förlängning av balkong och altanen som överstiger 1.8m är det som skulle kunna kräva bygglov. Uteplatsen/altanen och uterummet tolkar jag enligt de nya reglerna som bygglovsfria. Men om jag tolkar dig rätt, skulle man kunna hävda att man bygger ett rum och får ett tak man kan använda som altan? Och då räkna in det i den bygglovsfria
plan-g: Tack för svaren! Någon med fler erfarenheter? Någon som stött på patrull och blivit uppläxad?
Byggarfia: [citat] Ja, det verkar luta åt att vi får plantera något. Det är bara det att varje gång de har synpunkter så är det på skriknivå. Sen har de i familjen två individer som är tvåmeter långa, rätt biffiga också. Har de synpunkter så gör det.... intryck..... Och man vill helst inte springa och kolla varje dag om det vuxit över något på grannens sida. Kan tillägga att vi kolla
Kris1: Igår fick min granne svar av bygglovsavdelningen på Stockholm stad. Jag tror dock att vårt område inte kulturmiljöområde.
Berget46: [citat] Dom där 4.5 m finns inte längre, bara en praxis, och vad säger kommunens detaljplan, har varit oense om var staket skal dras, drog in det 50cm in på min tomt, så var det ur värden.
Emilius: Tack till er båda. Då fyller denna tråden funktionen som "mycket kort och tydligt svar snabbt". För att sammanfatta den monstertråden som t.ex. du länkade till Claes :)
Farstatjej90: [citat] Det finns en väldig massa människor i Sverige som inte gör något värdeskapande alls på jobbet... Tvärtom i många fall, negativt värde...
Claes Sörmland: [citat] Regeringen visste vad den gjorde och det är förankrat i utredningen. Man ville liberalisera helt enkelt. Från prop. 2024/25:169 s. 113: "Regeringen instämmer i utredningens bedömning att det inte bör införas någon generell lovplikt likt den nuvarande för byte av färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller för när byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på
sin: [citat] Du har en bra poäng i det här med fornlämning. Dock så är riskerna/konsekvenserna med det väldigt varierande av vad jag hört. Så det kan vara läge att prata med Länsstyrelsen och eventuellt med det lokala museet. I vissa fall så kan det röra sig om att det angränsar till fornlämning, eller att jordlager är utgrävda eller "förstörda" vid tidigare ingrepp och att det i och
Mikael_L: Jag roade mig med att besöka lite olika kommuners hemsidor, och ärligt talat varierar det stort vad man där anser hur ett grannemedgivande ska utformas. Väldigt enkelt, tycker Vilhelmina Kommun https://www.vilhelmina.se/media/1983/grannemedgivande.pdf Helt enkelt bara att man medger placering närmare än 4,5 meter ... Lunds kommun tänker lite annorlunda Vad medgivandet ska innehålla
Lagerviskan: En kontrollplan ska grundas på riskbedömning. Vid installation av en insats tänker jag att det finns tre större risker. - felaktig taksäkerhet - felaktig/otät installation - Avsaknad av eldstadsolan. Så det som skulle behövas kontrolleras. Så förslag till punkter: - att taksäkerhet är rätt utförd. Kontrolleras mot 1kap. 15 paragrafen Boverkets föreskrifter om säkerhet vid
Kasken: När vi i min BRF ville bygga riktiga pergolas över våra uteplatser så fick vi avslag på bygglovsansökan eftersom det var "prickmark". Handläggaren tipsade då om just dessa öppningsbara där taket består av många avlånga bitar som då man vevar på ett handtag reser sig o skapar glipor, dessa typer av tak var bara att sätta upp hur många vi ville........
13th Marine: https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/definitioner-pa-byggnadshojd.pdf Denna kanske kan vara intressant? Sida 61 handlar exempelvisd om indragna våningar.
Claes Sörmland: Sorry, jag är ute och cyklar i morgondimman. Du har helt rätt. PBLs liberaliserades ju även vad gäller murar/stödmurar 1 dec. Marklovsgräns går ju vi 0,50 m precis som du skriver.
Sebano: Vi har hamnat i nästan exakt samma situation och fick remissvar från MCF med ett nej i samband med bygglovsansökan. Vi är dock förälskade i tomten och nu inne på att renovera och bygga ut befintlig istället. Hur har det gått för er?
Uppgiven-deluxe: Halloj, här kommer en uppdatering på offentligt finansierad dårskap. Ville inte uppdatera för mycket medan ärendet var under beslut. Innan vi hade platsbesök av handläggaren så försökte jag få ärendet uppskjutet till ett senare möte för byggnadsnämnden, det nekades med motiveringen att de då inte skulle kunna ta ett beslut om rivningsföreläggande pga preskribering. Hade
Claes Sörmland: [citat] En förbättring av PBL sen 1 dec är att de få åtgärder som fortfarande ska anmälas, t ex installation av ventilationanläggningar, installation av eldstad, indragning av VA i ny byggnad et c endast ska prövas utifrån tekniska hänsyn. D v s den här skräcksituationen som i tråden med klåfingriga kommunmedarbetare som vill lägga sig i designfrågor är nu avskaffad. Den är
Mikael_L: Det finns ingen funktion för att stänga trådar (eller jo, moderatorer kan). Men det är bara att sluta att vara aktiv, någon kan i en okänd framtid hitta tråden och tycka att den passar för ens problem, och fortsätta i den. Så är det i forumvärlden, det man bidragit med och lämnat efter sig, finns där ...
hempularen: [citat] Jag skulle tro att så länge men med råge håller sig ifrån detaljplanemässiga avståndsgränser, så är de inte så petiga med avstånden mot gräns, bara det finns något angivet.
TrähusFan: Vi blev ålagda av kommunen att själva hitta en sakkunnig/byggnadsantikvarie. Vi fick välja själva, men personen skulle vara certifierad. Vi fick däremot också själva betala för den rapport han tog fram. Som tur var föll den ut så att han bedömde att byggnaden ingick i en miljö med ett visst kulturhistoriskt värde, men att den i sig själv inte hade ett sådant kulturhistoriskt värde
karlmb: [citat] De beror väl på hur besluten har sett ut, och hur de genomförts. Inte för jag tror mkt om nivån på dessa beslut, men det är faktiskt inte möjligt att se om tjänstemännen gjort sitt jobb när inte offentlighetsprincipen är tillämplig här. Det är ju det som är poängen med den.