PH Skottvång
PH Skottvång: [citat] Hade en och värmde vår stora Funkisvilla (1929) Den brann och mullrade när katalysatorn var aktiv, den spred stor värme under hela natten vid fullt inlägg, var varm med glödbädd på morgonen. Detsamma när vi kom hem från jobbet. Men…. Vi olyckades, hade katalysatorn inkopplad vid nytt inlägg också öppnade asklådan för ökat drag. Det tog sig och vi senare vid sotning såg
9 svar · 9,1k läst
Guzzi
Guzzi: Jag gör ett litet trådlyft här. Är i precis samma fundering som du var. Jötul 500 eller Dovre 760. Haft en Dovre (500 tror jag) i över 20 år som stått för 99% av värmebehovet men skulle vilja kliva upp ett steg. 760 tycker jag är snyggare än Jötulen, men Jötulen har ju fördelen med luckan på vänster sida. Den kommer hamna rakt in i vår vedtrave - perfekt! Dovrens på höger sida
6 svar · 2,6k läst
M
Matt Warner: [citat] Thank you for the information. My machine runs perfectly now (albeit a little hungry for pellets)
15 svar · 2,2k läst
·
G
Granström2: Ta ur kopparslingan och sälj den till en kopparhandlare, den har ett värde. Resten till återvinningen
8 svar · 325 läst
·
N
Nafetsnamor: Om någon fortfarande letar information om hur Wärmax manöverpanel fungerar så hittade jag på en beskrivning som jag skannade av.
9 svar · 4,3k läst
·
H
he-peter: [citat] Detta låter inte bra. Tror inte det är tillåtet.
20 svar · 576 läst
T
Tommy12345302: [citat] hej kan du lägga upp hela manualen? jag börjar fundera på behålla min spis men sätta någon slags lösning som gör att jag tar luften utifrån
34 svar · 5,2k läst
·
H
Hybro: Samma här inget spjäll i tuben. Alltid helt öppen. Samma längd. Alltid 8 - 17 grader i krypgrunden. Sk Ytonggrund på betong sula. Vill vi brassa på extra så öppnar vi luckan för asklådan mer eller mindre. Finns inget annat tilluftsspjäll utom det spärrade, stängda i askluckan. Aldrig använt. Vill inte elda upp goa värmen i bostaden i onödan. När det brunnit ut, stänger vi
4 svar · 538 läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Har du inte igång pumpen till acctanken kan du elda pannan och låta dragregulatorn begränsa när pannan blir varm. Vet du hur den fungerar med kedjan och den svarta ratten på pannan? [citat] Eftersom du tänkte få igång befintlig panna och lite andra kommentarer så tänkte jag komma med budget förslag. Byta värmesystem brukar bli dyrt. Kan man göra jobbet själv och ha turen att
9 svar · 558 läst
·
O
Orreviken: Jag undrar om någon har erfarenheter av Nordpeis Capri att dela? Jag tänker då främst på användning.
0 svar · 81 läst
Abody Hasan
Abody Hasan: [citat] Hej 80Magnus! Jag undrar om problemet löstes när du bytte kondensatorn, eftersom jag har ett samma problem. Om jag vill byta kondensatorn som är 0,15 µF, 630 V, men på nätet finns det endast 0,15 µF, 300 V, kommer den att passa?
9 svar · 1,2k läst
MTech
MTech: [citat] Med vanlig kompressor och blästerpistol?
33 svar · 9,1k läst
·
G
gimogreven: [citat] Jag tror att du har för dåligt drag i skorstenen. Det hade jag .Pannan fylldes med gas och sen small det när den tände. Hände när skorstenen var kall. Lösningen var att köra pellets med låg effekt hela tiden tills skorstenen blev varm och började suga ordentligt.
4 svar · 1,4k läst
Sten Lindgren
Sten Lindgren: [citat] He he den var nog felvänd.Den enda fläkt som jag har som inte väsnas är den i fritidshuset som står på vedspisen.Värmepumpen låter hela vintern.Dammsugarna har blivit tystare iaf.
3 svar · 14,6k läst
·
P
prickigt: [citat] Men en trekantig är väl ”spetsig” baktill? Vår spis är inte det.. hittar tyvärr inget när jag säker på trekantig
4 svar · 229 läst
M
Matt Warner: [citat] Fantastic! Tack för hjälpen!! Nu jag ha en ny fel…. “Larm - Givare Ute” Any idea?
2 svar · 100 läst
O
O: Vad bra! 😀 Tycker du mitt svar är det bästa får du gärna markera det som det. Ha det gott! 😀
9 svar · 248 läst
X
xxargs: Givetvis sorteras det sågade uttaget ur skogen efter kvalitet, man får mer betalt timmerved än för massaved och på den tiden jag var med på detta (hjälpte fasan) så fanns inte begreppet flisved utan då var det som var för dåligt ens som massaved, att det blev brännved för den egna förbrukningen när det var aktuellt, det som idag nog kallas flisvved... på den tiden lämnades all
223 svar · 22,6k läst
·
K
krapplehult: [citat] Hej, alm och ask tar upp en del koppar (samt en hel del övriga mineraler under sin livstid) Halterna varierar beroende på jordmån mm. Men det är inte ovanligt att det finns kvar i askan, särskilt vid effektiv förbränning under hög temperatur. Man ska inte strö ut askan där man odlar grönsaker och rotfrukter.
17 svar · 1,2k läst
·
L
Loin: [citat] Hej vilken lambasond och vilken mätare använder du?
10 svar · 6,1k läst
H
he-peter: [citat] Det hela beror också på, hur bra drag du har, vilken slags ved det är, och hur torr veden är. Du verkar har bra drag i kaminen. Kanske mindre vid några plusgrader. Det stora vedkubben verkar vara bra torr och av sådan slag som brinner lätt. Kanske andra vadslag beter sig på annat vis.
9 svar · 339 läst
Intet
Intet: Mina SJ-pallar säljer jag till en firma. Får fyrtio kronor styck och tjugo för pallkragar. Då TS redan har gratis pallar vore det märkligt om de inte användes. Själv har jag bara pallar under veden vilket funkar utmärkt.
16 svar · 508 läst
1
105: Blev det bra Nol? Är lite i samma situation nu.
15 svar · 1,5k läst
L
LaT: [citat] Då är ditt system antagligen byggt för 80⁰-60⁰, dvs tempfallet över radiatorerna skall vara ca 20⁰ vid DUT. På returkopplet på radiatorerna, sitter det ett sexkants lock där? Ta bort det locket, det kommer inte läcka men kanske droppa lite. Under locket finns ett skruvspår, stäng skruven lite så kommer tempfallet öka över radiatorn. OBS, när du håller på med detta,
13 svar · 237 läst
P
polaris78: Du får väl ta bort plåten som sitter på pelletsbrännaren och eller rita av den / ta måtten och få en grov plåt gjord med samma hålmönster som du kan sätta för hålet med.. Beroende på hur stort hålet är så får man väl fundera om det räcker med slät plåt av 8-10-12 mm och om det ev vill röra sig om det behövs nån förstärkning eller vikta kanter beroende på hålets
1 svar · 115 läst
·
P
polaris78: Det beror helt på vad det är för skarv om det är möjligt att tex lossa en rörskarv och täta om den och återmontera eller om det är bultförband där en tätning imellan läcker där det också är relativt görbart att ta isär göra rent och ny packning. mot om det det är en svetsad skarv från pannans tillverkning som kan vara reparerbart eller kan vara ett så stort rostangrepp så
1 svar · 124 läst
B
Belastar: [citat] De är inte så kinkigt. Googla på fläktar. Du kan exempelvis ta en till en pellets/flisbrännare. På vissa kan man antingen sätta en plåt eller styra varvtalet med en tyristor.
3 svar · 112 läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Jag har 2 kokskaminer hemma som jag eldar logs och pinnved i för att inte få för höga rökgastemperaturer. MIKADO 80, 2 st. Numer är den ena utbytt mot en lite Morsö, betydligt trevligare och man ser elden. Nu verkar TS kamin rätt stor så riktigt torr ved som eldas försiktigt borde gå riktigt bra. Möjligtvis måste kaminen värmas upp ordentligt för att det ska brinna bra, så mycket
9 svar · 256 läst
·
Patrick Altamirano
Patrick Altamirano: [citat] Hej tack för ditt meddelande, jag hittade felet lite efter jag skrev 😆 det var en av pluggarna som satt fel från förra ägarns försök antagligen
2 svar · 106 läst
·
Suvi5700
Suvi5700: [citat] Det lilla glaset brukade jag skrapa rent. Din panna arbetar ju med omvänd förbränning. Det är viktigt att du fårcen bra glödbädd vid upptändning. Och sedan staplar veden så tätt du kan i brännkamnaren.
19 svar · 534 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.