Nu har ju vedpannan Effecta Lambda funnits ett tag. Funderar på att investera i en sådan vid kommande pannbyte. Skulle vara intressant att höra vad du som har denna panna tycker om den. Fungerar lambda styrningen så bra som beskrivs i reklamen? Fläktsystem m.m.? Svår att sota/rengöra? Skulle vara intressant att få höra erfarenheter kring denna modell.

Lyfter tråden lite.. Ingen som har den? Är den värd 6000kr mer än den utan lambda?
Enl leverantören skulle det skilja 5-6kbm ved/år för en normal villa på 130-140kvm.
Tyckte det lät mycket med tanke på att det inte skiljer så mycket på verkningsgraden?
Inte lätt att välja panna. Alla pannor är bäst då man pratar med säljarna. Är annars inne på en Calmar.

/J78

_ap_
Alltid denna fråga om det är "värt" si och så mycke.

Det är bara DU som kan bedömma det..
Inte lär du tjäna 5kbm/år.

Jag skulle tagit med lambda, annars görs Effecta och Calmar i samma fabrik så kvaliten är förhoppningsvis lika.

Även om verkningsgraden är likadan i en panna utan lambda så är det en otrolig skillnad.
Verkningsgraden är ju uppmätt under ultimata förhållanden med perfekt injusterad panna, jag tror knappast att man kan hålla angiven verkningsgrad så ofta i en panna utan lambdasond.

Lambdastyrning gör ju att pannan alltid är optimalt justerad, okej den måste kanske vara perfekt sotad för att plocka ut de sista procenten i verkningsgrad, men i jämförelse med en normal fläkt eller självdragspanna så är det som natt och dag.

4-5kbm i besparing per år skulle innebära 20% :eek:bättre nominell verkningsgrad, kanske lite överdrivet. Men jag är helt övertygad om att man sparar några kubik per år i normalvillan.

Jag skulle inte köpa en panna utan lambdasond om prisskillnaden bara är 6000:-
Renare förbränning, mindre ved att fälla/kapa/klyva/bära till vedboden/bära in...:cool:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.