52 453 läst ·
110 svar
52k läst
110 svar
Bygg ackumulatortanken i betong och ha den nergrävd utomhus
Det finns en liknande anläggning i ett 300 m2 passiv hus i Wicklow. Samma 23m3 betongtank används men han har en 1000 lit tank inne samt 16m2 plana solfångare på taket. Husägaren och tillika ordföranden i Irish solar assosiation tror att innetanken är på tok för stor och detta förstör möjligheterna att värma upp betong tanken till mer än 58 grader. Det finns inga fotografier på installationen, men jag misstänker att isoleringen av betongtanken är bristfällig. Särskilt på toppen eftersom temperaturen alltid är högre på botten än vid toppen. Tanken fylls på då och då och nivån tillåts variera.
Angående förluster ur korrekt isolerade tankar har jag hittat följande:
According to figures presented by Danish technichal University the heatlosses from tank gives the timefactor as follows:
Time it takes measured in days to lose 30% of the heat in a tank that is heated from 30 to 90°C
It is assumed; no coldbridging, even temp in tank, no heat added or used from tank.
Relation between thickness of insulation and possible storage time for an ideal thermal storage tank with water
200mm 400mm 600mm 800mm 1000mm
10 m3 36 60 92 125 155
20 m3 38 70 108 142 178
30 m3 40 80 130 162 200
40 m3 48 92 140 185 >200
50 m3 58 108 160 >200 >200
Angående förluster ur korrekt isolerade tankar har jag hittat följande:
According to figures presented by Danish technichal University the heatlosses from tank gives the timefactor as follows:
Time it takes measured in days to lose 30% of the heat in a tank that is heated from 30 to 90°C
It is assumed; no coldbridging, even temp in tank, no heat added or used from tank.
Relation between thickness of insulation and possible storage time for an ideal thermal storage tank with water
200mm 400mm 600mm 800mm 1000mm
10 m3 36 60 92 125 155
20 m3 38 70 108 142 178
30 m3 40 80 130 162 200
40 m3 48 92 140 185 >200
50 m3 58 108 160 >200 >200
Redigerat:
Nu har jag foton på 23m2 betongtanken som ska användas som accumulator tank. Vi tänker oss varmvattnet för hushållet kommer från den lilla 300 liters tanken som finns i tvättstugan. Denna matas genom en slinga av 22mm PEX rör i underjordstanken, ner genom locket, vidare runt botten och upp för att gå in i botten av 300 liters tanken.
PS tanken väger 12 ton och locket utterlöigare 2 ton, så det blir även lite energi lagrad i betongen. mvh Lars
PS tanken väger 12 ton och locket utterlöigare 2 ton, så det blir även lite energi lagrad i betongen. mvh Lars
Kan man använda 22mm PEX rör som slinga i underjords-akkumulator -monster tanken? De rör jag sett verkar vara godkända för 90 grader, solkretsen ska väl ha cirka 2 Bar tryck. Det låter billigare och kanske mindre risk för kalk uppbyggnad på glatta plaströr jfr koppar?
Har någon erfarenhet av PEX rör som slinga inuti accumulatortank?
Tänkte ha 10m längd på slingan av 22mm PEX. Det blir varmt vatten mellan fångare och tank, räknar med att ha 22mm kopparrör mellan mina 6 x 1.8m2 Solkungen vakumrör (=120 rör) och tanken. Avståndet solfångare - underjordstank blir cirka 18m, så lite förluster blir det väl på vägen. Det blir en kulvert byggd av 200mm cellplast med isolerade rör inuti. Tacksam för synpunkter. Hälsningar Lars
Har någon erfarenhet av PEX rör som slinga inuti accumulatortank?
Tänkte ha 10m längd på slingan av 22mm PEX. Det blir varmt vatten mellan fångare och tank, räknar med att ha 22mm kopparrör mellan mina 6 x 1.8m2 Solkungen vakumrör (=120 rör) och tanken. Avståndet solfångare - underjordstank blir cirka 18m, så lite förluster blir det väl på vägen. Det blir en kulvert byggd av 200mm cellplast med isolerade rör inuti. Tacksam för synpunkter. Hälsningar Lars
Hej alla intresserade igen,
Idag har vi installerat monstret, 23m2 tanken menar jag. Bilderna visar tanken på lastbilen och tanken i hålet på 600mm polystyren isolering och ett lager marin plywood. Den elliptiska betongtanken väger 12 ton + 4 ton för locket. När vi började gräva hålet med plats för tank, 600mm utvänding isolering och plats att gå runt tanken nere i hålet, började man förstå att det är ett stort hål som krävs. Men vattennivån i marken är det verkligt svåra. Som tur är har vi en lite högre belägen sandbank intill huset, så det gick att dränera hålet vid tankens botten. Annars måste man kan man räkna på lyftkraften i isoleringen. I vårt fall har vi installerat 12 m3 frigolit under tanken och flytkraften i denna är nästan 12 ton! Tanken väger 16 ton så det bör gå bra även med tom tank. Om isoleringen runt sidorna hamnar under vattennivån i marken kan jag tänka mig att den skulle flyta upp och lämna nedre delen av tanken oisolerad runt sidorna! Det vore katastrof. Men detta kan nu inte hända eftersom vi har god dränering omkring. Återkommer med bilder av morgondagens isolering av sidorna. Hälsningar Lars, Scandinavian Homes Ltd. Galway, Irland. Mer info, se: www.scanhome.ie
Idag har vi installerat monstret, 23m2 tanken menar jag. Bilderna visar tanken på lastbilen och tanken i hålet på 600mm polystyren isolering och ett lager marin plywood. Den elliptiska betongtanken väger 12 ton + 4 ton för locket. När vi började gräva hålet med plats för tank, 600mm utvänding isolering och plats att gå runt tanken nere i hålet, började man förstå att det är ett stort hål som krävs. Men vattennivån i marken är det verkligt svåra. Som tur är har vi en lite högre belägen sandbank intill huset, så det gick att dränera hålet vid tankens botten. Annars måste man kan man räkna på lyftkraften i isoleringen. I vårt fall har vi installerat 12 m3 frigolit under tanken och flytkraften i denna är nästan 12 ton! Tanken väger 16 ton så det bör gå bra även med tom tank. Om isoleringen runt sidorna hamnar under vattennivån i marken kan jag tänka mig att den skulle flyta upp och lämna nedre delen av tanken oisolerad runt sidorna! Det vore katastrof. Men detta kan nu inte hända eftersom vi har god dränering omkring. Återkommer med bilder av morgondagens isolering av sidorna. Hälsningar Lars, Scandinavian Homes Ltd. Galway, Irland. Mer info, se: www.scanhome.ie
Om man gräver ner en sådan här tank här uppe där jag bor och så blir det tjäle i marken på vintern så att tanken börjar frysa.
Har man då övervunnit denna lag som säger att varmt vatten är lättare än kallt?
Jag menar om toppen på tanken är frusen men inte botten då borde ju rimligtvis vattnet längst ner i tanken vara varmast iom att det värms av marken som inte är frusen.
Har väl inte så mycket med ämnet isig att göra men bara en tanke jag fick.
Har man då övervunnit denna lag som säger att varmt vatten är lättare än kallt?
Jag menar om toppen på tanken är frusen men inte botten då borde ju rimligtvis vattnet längst ner i tanken vara varmast iom att det värms av marken som inte är frusen.
Har väl inte så mycket med ämnet isig att göra men bara en tanke jag fick.
Det finns beprövad teknik för att isolera varmvatten under mark i den branch jag jobbar, d.v.s. fjärrvärme. Antagligen skulle de metoderna funka ypperligt även som tank efterssom det rör sig om såpass små volymer. Moderna fjärrvärmerör är tillverkade av stål eller kopparrör med PUR-skum och utvändig plastmantel. Bara att svetsa anslutningar och muffa igen. Fast jag kan väl tillägga att jag inte skulle gräva ner en sådan tank p.g.a. att värmeförlustera är större i backen. Särskilt om det är blött. Är det blött i backen så är det liksom inte ett alternativ, då blir förlusterna för stora. Bygg hellre ett litet skjul runt tanken med lite isolering så blir förlusterna minimala mot att gräva ner den i ett surhål.
Håller nog med AnteB här. Men tyvärr har ju inte alla stor plats på tomten. Det är nog viktigt att fukten är långt borta från tanken annars förlorar man stor del av värmen rätt ut i backen. Fukt leder ju som bekant värmen även rätt genom ev. isolering.
Skulle nog satsa på ett skjul jag pga att man då även kan reparera och inspektera tanken.
Skulle nog satsa på ett skjul jag pga att man då även kan reparera och inspektera tanken.
Fukten borde man väl kunna hålla borta på samma vis som när man vill hålla källaren torr, dvs dränering, makadambädd, cellplast, platonmatta samt någonting som håller regn och snö borta från cellplasten.
Själv har jag tänkt mig en acktank i ett solvärmesystem. Därmed kommer det förmodligen att behövas dubbla värmeväxlare, såvitt jag inte vill ha flera kubikmeter glykolblandat vatten i acktanken.
I så fall, borde jag inte kunna slippa oroa mig för eventuell betongutfällning i själva tanken? Det blir väl inga pumpar och annat som skall forsla runt vattenvolymen inuti acktanken? Snarare vore det väl bra med lite kalk så att vattnet inte angriper eventuella rörledningar lika lätt.
Själv har jag tänkt mig en acktank i ett solvärmesystem. Därmed kommer det förmodligen att behövas dubbla värmeväxlare, såvitt jag inte vill ha flera kubikmeter glykolblandat vatten i acktanken.
I så fall, borde jag inte kunna slippa oroa mig för eventuell betongutfällning i själva tanken? Det blir väl inga pumpar och annat som skall forsla runt vattenvolymen inuti acktanken? Snarare vore det väl bra med lite kalk så att vattnet inte angriper eventuella rörledningar lika lätt.
Det borde vara smartare att bygga en pool som man badar i på sommaren och använda den som omvänd acktank på vintern. Dvs ha den som en acktank där man tar ut värme ur vattnet. Risken att den skall bottenfrysa borde vara lite och det finns massor med energi i vatten från en pool som värms indirekt underfrån. Koppla på en värmepump för markslingor som tar värmen ur poolen istället för marken. Det borde vara mer effektivt än att bygga en acktank som skall hållas varm med 50-60 gradigt vatten utomhus. Måste krävas massor med isolering för att få det bra.
En pool på 3*6 meter rymmer ca 24 kubik med vatten. Om man antar ett den håller 5 grader varmt vatten under vintern så borde det räcka ett bra tag innan det blir problem med bottenfrysning. Tänker jag rätt eller fel ???
Man borde kunna räkna ut hur mycket energi det går att ta ur så mycket vatten innan det är bottenfryst.
En pool på 3*6 meter rymmer ca 24 kubik med vatten. Om man antar ett den håller 5 grader varmt vatten under vintern så borde det räcka ett bra tag innan det blir problem med bottenfrysning. Tänker jag rätt eller fel ???
Man borde kunna räkna ut hur mycket energi det går att ta ur så mycket vatten innan det är bottenfryst.
139,56kWh innehåller en 24m3 tank/pool innan den är tom/frusen med endast 5°C temp sänkning.
Så det är inte mycket energi att hämta.
En 2400liters acktank håller lika mycket energi med 50°C temphöjning/sänkning den är nog lättare att isolera.
Så det är inte mycket energi att hämta.
En 2400liters acktank håller lika mycket energi med 50°C temphöjning/sänkning den är nog lättare att isolera.
Hmm.
139 kWh är för att sänka temperaturen på vattnet 5 grader utan att det fryser.
Innan vattnet är fruset finns det dock 2220 kWh till att hämta (smältentalpi 333 kJ/kg * 24000), fast man vill nog inte att hela volymen fryser förstås.
139 kWh är för att sänka temperaturen på vattnet 5 grader utan att det fryser.
Innan vattnet är fruset finns det dock 2220 kWh till att hämta (smältentalpi 333 kJ/kg * 24000), fast man vill nog inte att hela volymen fryser förstås.
Kanske skulle ha skrivit att vattnet i poolen innehåller 139.56kWh vid 5°C sänkning.
Sedan är ju frågan hur kallt brukar det vara på vintern där tanken är.
Här hemma så skulle man nog få vänta fram till midsommar innan en pool skulle tina upp efter denna kalla vinter (-30 eller kallare i långa perioder från december har det varit +° endast 2dagar).
Men är det inte så kallt och poolen rätt djup och väl isolerad så kanske den inte botten fryser pga värmen från marken iofs lär ju isoleringen även stänga ute värmen från marken.
Det är iaf roligt med folk som tänker i lite andra banor än vad som är vanligt så man kan ju hoppas att det skulle fungera.
Sedan är ju frågan hur kallt brukar det vara på vintern där tanken är.
Här hemma så skulle man nog få vänta fram till midsommar innan en pool skulle tina upp efter denna kalla vinter (-30 eller kallare i långa perioder från december har det varit +° endast 2dagar).
Men är det inte så kallt och poolen rätt djup och väl isolerad så kanske den inte botten fryser pga värmen från marken iofs lär ju isoleringen även stänga ute värmen från marken.
Det är iaf roligt med folk som tänker i lite andra banor än vad som är vanligt så man kan ju hoppas att det skulle fungera.
Redigerat: