Hej, har en Biomatic 20+ som gått i ca 6 år vid det här laget, nästan enbart på pellets. För ett par månader sen började motorerna i pelletsmatningen (både externa skruven och matarskruven) "morra" och starta trögare vilket nu eskalerat så att de endast står och morrar, de kommer inte igång. Jag har bytt kondensatorer på båda men det löste inte problemet.

Om jag försöker provköra motorerna i servicemenyn går de inte igång, bara morrandet. Provkör jag fläkten har motsvarande hänt någon gång men oftast funkar den.

Jag misstänker att det är reläkortet efter en del sökningar här men kan det finnas någon annan orsak som man kan kolla av först? Byte av kort känns som en massa skruvande...

Tack på förhand, Micke

Sitter det relä på kortet så ger det ström eller inte, blir det något mitt mellan så brinner relät.
Är det en halvledarlösning med olika farter så kan det vara kortet.
Jag TROR inte på halvledare, ganska säker på att det är relä.

Är det relä och motorerna morrar och kondensator bytt så kolla om skruvarna går tungt?

På min panna gick inte brännarskruven runt och hmm harkel hmm jag hade inte hackat ur koksen i brännarkoppen.
Till min primärskruv (från silon) så valdes en större motor för att den mindre var för liten ibland.

Protte

Har du utrönt om internmotorn går trögt i sig själv eller om den bromsas av skruven? Kuggen i växellådan är inte lagrade på annat sätt än att ändarna löper i små hål i alumimiumkåpan och kan "skära fast" i värsta fall.Det går oftast att smörja om. När lagren i motorn blir slitna dras rotorn närmare magneten och motorn blir svag och/eller stannar. Tycker man om att greja själv så går det att förlänga livet på dem men annars blir man nog mer nöjd med en ny motor även om de kostar bortåt 2000:-

Det där är ett typiskt fel på biomatic. På kortet sitter en triac för varje motor. Dessa pajar efter en par år. Byt hela kortet eller ta med det till en radiohandlare så löder han (eller hon) dit nya för nån hundring.

• Gilla
daniel@sevenways.se
  • Laddar…
Motorerna i sig går inte trögt, kopplar jag in motorn till externskruven direkt till 220V så tuffar den på precis som den skall. Brännarkoppen är väl efterhållen, tar bort all gammal slagg varje gång jag städar pannan, demonterar och kollar brännaren åtm två gånger årligen och ser till att allt snurrar...

Får nog anta att det är kortet då, vad jag förstår står hela pannan still utan ens möjlighet till elvärme när man tar bort det så att få det omlött kan bli knepigt utan att ha ett byte... Lutar åt att byta kortet, sen laga det gamla då har man ju ett i reserv om inte annat :)

Lugn och fin.. Det ÄR kortet så byt det så är allt frid och fröjd igen.

Smart att repa det gamla och ha ett i reserv.

OK det var en halvledarlösning.
då vet jag vad som väntar, tur man är vän med lödkolven.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.