Nykomling
Medlem: jun 2012
Stockholms län 3 inlägg
Flispanna; stoker vs förugn
Hej,
Jag har läst en del om flispannor och det lilla jag har förstått är att det enligt många kan eldas flis i panna på två sätt: antingen med en stoker eller med en förugn.
Vad är skillnaden? Jag förstår det som att en stoker är som en skruv som skruvar in flisen till brännaren. Stoker används för bränsle med låg fukthalt. En förugn används vid högre fukthalt på bränslet. Behövs ingen stoker till en förugn?
En förugn sitter monterad framför pannan och all förbränning sker i ugnen och endast rökgaserna går in i pannan.
Kvalificerat nonsens!
Förugnen fungerar som ett gengasagregat , förbränningen sker till största delen i pannan, precis som en oljebrännare.
En förugn fungerar utmärkt ifall den får gå för fullt, precis som en vanlig vedpanna mao. Båda måste vara kopplade till acc.tankar.
En stoker har väl brännarkoppen/-huvudet placerad inne i pannans förbränningsutrymme medan en förugn...är en förugn, som blåser in flamman till pannans förbränningsutrymme.
I en förugn börjar förbränningen i röret mellan ugnen och pannan där varm luft tillsätts. Det tar dock en timme eller så för att uppnå full arbetstemp.
Fullvärdig medlem
Medlem: nov 2008
Västragötalands län 113 inlägg
Liten förklaring om hur en förugn / Stoker fungerar.....
Här sker förbränningen av vedbränslet på ett annorlunda sätt, kallat för ( gasgenerator "gengas" )
Alla typer av förugnar förgasar bränslet till vedgas som förbränns först inne i pannans eldstad.
Den alstrade vedgasen leds in i pannan och för bränningen sker inne i pannans eldstad
För att utnyttja den till förda energin bäst är det i de flesta fall är bästa placeringen där panntillverkaren
rekommenderar var oljebrännaren skulle ha monterats.
Nykomling
Medlem: jun 2012
Stockholms län 3 inlägg
Tack för infon!
Nu vet jag alltså hur en förugn fungerar. Den bränner gengas inne i pannans eldstad.
Men finns det inte några fler varianter på flispannor? Jag har läst om stokers, även om
också är en skruv. Att stokers skruvar in flisen direkt i pannan, ungefär? Igen gengas, flisen
bränns som den är?