Bla min egen Orlan hade en spaksotning där turbulatorerna var för smala jämfört diametern på rökgastuberna, de låg för långt ifrån konvektionplåten i rökgastuberna. Det medförde att några mm sot alltid fanns kvar i rökgastuberna även efter man dragit i spaken.. Det fenomenet har fler pannor än Orlan och det är absolut ingen riktig spaksotning. Hur spaksotningen funkar på din CTC V40 vet jag inte men kom gärna med ett utlägg om den gör rent i tuberna eller inte?
Riktig spaksotning är de pannor som har tajta, precisa turbulatorer som verkligen skrapar rent i rökgastuberna. Bla ETA och Fröling har riktig spaksotning.
Jo nog är mina turbulatorer tighta och skrapar rent ordentligt. Verkar lite omständigt med Vedoluxen att först dra ur ett antal turbulatorer och sen i med sotviskan.
Kul att dom påstår att dom har världens bästa panna, det säger ju CtC om V40 också? Vem har då rätt?
Ingen av dem.. Jag är inte alls imponerad av deras panna, annat än för utseendet då..
Jag hittar ingenstans hur stort vedutrymme det är i pannorna? Är nog inte mycket när dom har halva pannan full med rökgastuber..
Priset är ju på tok för högt för den där pannan, den ligger ju nästan i samma prisklass som dom riktiga pannorna..
Jag hittade lite priser hos Ahlsell (bruttopriser +moms):
Vedolux 350: 63 400,00
Vedolux 450: 67 400,00
Vedolux 650: 79 600,00
Så billig kan man inte påstå att de är.