Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Pompe1997s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: skåne

Eldstadsvolym

Hejsan!

Jag har en focus eco nature 40kw panna och jag vill nu ha en ny panna med mycket större vedmagasin.
    Vilken panna rekomenderar ni och vilka har störst vedvolym.

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Nov 2003

hur stor vedmagasin har du idag?

3.    länk #3
    Pompe1997s avatar

Min panna har 115 liter vedmag.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011
    Län: västragötaland

Luddig fråga. Vilka effekter efterfrågar du?

Atmos har stora vedvolymer på villapannor generellt.
    Orlan 80kw har nåt i stil med 465l, atmos 95kw 460l

Medans mer normala 50kw pannor så ligger baxi på 185 medans atmos ligger på 220l.

Veda har en 150kw som rymmer ca 1m3 och danskarna har halmpannor som går att köra på ved som rymmer grannens bil om du är avundsjuk på den.

Så vad är du ute efter?

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: västerbotten

En vedförugn brukar väl ha stort vedmagasin tro jag.

6.    länk #6
    Pompe1997s avatar

En atmos 80 kw låter bra.

Och ja jag e avundsjuk på grannens bil så en sån panna hade varit grymt. Hahaha

7.    länk #7
    silversmedens avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Stockholm

Byt ved så ska du se på effekt....
    Vedpanna Focus Eco Nature 40 - 3X750 liter - Plansolfångare 16 kvm - soldator SP 226 - Kulvert Uponor Ecoflex 2X32 40 meter - GV i 2 plan 514 meter 20 mm pexrör - Automix 20 - Förvärmning av VV innan VVB 150+200 liter - Värmer 200 kvm boyta och 50 kvm biyta - Logger 2020 www.e-logger.se/pub?Tallbacken och www.gardochtorp.se/fredrikingemansson.aspx?article=5360

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011
    Län: västragötaland

En atmos 80 kw låter bra.

Och ja jag e avundsjuk på grannens bil så en sån panna hade varit grymt. Hahaha
    Då blir det problem för atmos gör inga 80kw pannor ,vad jag vet, men orkar du kånka meter ved så rymmer atmos 75kw 360l ved. glöm inte att skaffa typ 8m3ack , du lär idiotkoka 2x750liters ack!

9.    länk #9
    Pompe1997s avatar

Jag har idag 4X750 liters ack!
    Och jag Vill ha en större acktank istället för flera.
    Tittade på en Atmos dc95ts och blev intresserad av den.
    Någon som har en sådan panna?

10.    länk #10
    Pompe1997s avatar

Jag eldar med al och ek idag.
    Vad för ved skulle jag byta till silversmeden?

11.    länk #11
    silversmedens avatar

Du kör tydligen med den ved som ger mest effekt redan....
    Vedpanna Focus Eco Nature 40 - 3X750 liter - Plansolfångare 16 kvm - soldator SP 226 - Kulvert Uponor Ecoflex 2X32 40 meter - GV i 2 plan 514 meter 20 mm pexrör - Automix 20 - Förvärmning av VV innan VVB 150+200 liter - Värmer 200 kvm boyta och 50 kvm biyta - Logger 2020 www.e-logger.se/pub?Tallbacken och www.gardochtorp.se/fredrikingemansson.aspx?article=5360

12.    länk #12
    Pompe1997s avatar

Ja jag får göra 2 ilägg var gång och jag vill ha en större tank så då får jag byta panna med.

13.    länk #13
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västra Götaland

Kör själv med en Solo Innova 50 kw med tillhörande 5m3 tank. Funkar ypperligt men skulle gärna haft än större tank.

14.    länk #14
    silversmedens avatar

Kör själv med en Solo Innova 50 kw med tillhörande 5m3 tank. Funkar ypperligt men skulle gärna haft än större tank.
    Drömläge tycker jag, mycket optimalt!!!

15.    länk #15
    Pompe1997s avatar

"Kör själv med en Solo Innova 50 kw med tillhörande 5m3 tank. Funkar ypperligt men skulle gärna haft än större tank."

Hur många ilägg blir det innan tanken e full laddad?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen