Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Pompe1997s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: skåne

Elda med kottar!!!

Jag kastade in en påse kottar som min dotter hade samlat för ett tag sen i min panna och det blev så varmt att pannan nästan började att koka.
    Hur högt energivärde har en kotte egentligen?
    Tror till och med att det blev hål i flambaljan.
    Synd bara att det rök svart från skorstenen.
    Men jävlar vilken hets det blev!
    Kottarna var torra efter ett år inomhus men varför blev det svart rök.

2.    länk #2
    Asgarvads avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Södermanlands län0

Kottar har väl inte särskilt högt energiinnehåll men de brinner fort och intensivt.

3.    länk #3
    Gulfxxs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2010
    Län: dalarna

Ja det var väll det att det var så tort
    Brann väll så fort att syret inte räckte till där av röken .
    Men visst kottar går väll att elda då . Om man vill

4.    länk #4
    kulles avatar
    Junior medlem Medlem: Mar 2007

Kottar är bra att sätta fyr med

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Värmland
    Inloggad
    Tänkte just säga vad "kulle" skrev: i sommarstugan använde vi ofta kottar för att starta elden i vedspisen. Det är dock inget bra eldningsmaterial mer permanent, även om det är gratis, då röken är rejält giftig, cancerframkallande har jag läst.

6.    länk #6
    Dzets avatar
    Nykomling Medlem: Oct 2011
    Län: västernorrland

...........då röken är rejält giftig, cancerframkallande har jag läst.
    Vart har du läst detta?

Mvh David

7.    länk #7
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm
    Inloggad

8.    länk #8
    Inloggad
    Vart har du läst detta?

Mvh David
    Mitt minne är bra, men inte SÅ bra. Det var många år sedan...

Men på google finns ju det mesta:
    http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fr...ill-grillning/

Mer om kotteldning:
    http://www.nenet.se/default.asp?SID=...mAntal=1&kId=3

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    Vart har du läst detta?
    Här kanske?
    Senast redigerad av DIY_freak 2011-10-17 08:16 Anledning: För sent... suck

10.    länk #10
    Dzets avatar

Snabba svar! Det tackar jag för.

Det verkar inte vara rekommenderat till grillning. Men att elda kott i en vedpanna/flisanläggning verkar vara ok.

11.    länk #11
    Inloggad
    Precis! Det var i samband med vedspis jag läste om det nånstans för en herrans massa år sedan, där ansågs det tydligen också vara en risk. Men det var nog före Internets tid, så den källan kan jag inte hitta igen.

12.    länk #12
    Pompe1997s avatar

Det var synd att det inte var så bra att elda med kottar för det finns så gott om dem.
    Men om man krossar dem och gör briketter av dem kanske.
    När jag öppnade spjället för fullt så blev det mindre rök så kanske att det finns något att hämta i kottar ändå på nåt sätt!

13.    länk #13
    Dzets avatar

I länkarna som presenterats ovan talas det om att det kan bildas polyaromater vid ofullständig förbränning. Hur avgör man om förbränningen är fullständig? Kan man som lekman mäta innehållet polyaromater i röken? Det borde väl bildas polyaromater om man eldar ved i en dåligt inställd vedpanna?

Edit: Google är min vän.. hittade svaren via en enkel sökning..

Så om man har en lambdastyrd panna borde det vara riskfritt att elda kott...
    Senast redigerad av Dzet 2011-10-18 18:31

14.    länk #14
    Pompe1997s avatar

Nu har inte jag en lambda styrd vedpanna men jag har 93% verkningsgrad i henne.
    Visst måste man kunna mäta avgaserna i röken.
    Det jag funderar på e hur jag ska få skorstenen att inte ryka svart.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen